Bij de praktijkexamens voor de herziene kwalificatiestructuur (vanaf cohort 2016) voert Stichting Praktijkleren rubrics in als beoordelingssystematiek. In de voorbereiding hierop heeft Stichting Praktijkleren in samenwerking met de btg Zakelijke dienstverlening - MBO Raad in een project een complete werkwijze opgesteld voor het ontwikkelen, testen en implementeren van rubrics. Onderstaand vindt u de resultaten: een implementatieplan met de benodigde bijlagen (voorbeelden, formats etc.). Als u daar vragen over heeft, neemt u dan contact met ons op via de Helpdesk Examinering (examinering@stichtingpraktijkleren.nl of 033 470 99 30).
In samenwerking met de btg Zakelijke dienstverlening - MBO Raad heeft Stichting Praktijkleren in een project de ontwikkeling van examens voor de keuzedelen Moderne vreemde talen in de beroepscontext A2 en B1 opgepakt. De resultaten van dit project zijn deels voor iedereen beschikbaar en deels alleen beschikbaar voor de leden van Stichting Praktijkleren. Dit wordt hieronder toegelicht.
De formats bestaan uit de volgende documenten.
In elk document dienen de onderdelen die [tussen haken] staan te worden ingevuld voor de betreffende context. Als deze documenten verder ongewijzigd worden ingezet, voldoen de examens aan alle kwaliteitseisen.
Voor de receptieve vaardigheden luidt het advies, een generiek exameninstrument in te zetten.
Als u vragen heeft over de resultaten van dit project, neemt u dan contact met ons op via de Helpdesk Examinering (examinering@stichtingpraktijkleren.nl of 033 470 99 30).
Binnen de sector zakelijke dienstverlening wordt veel geëxamineerd met examenprojecten, gesimuleerde praktijkexamens die op school kunnen worden afgenomen. De voordelen daarvan zijn de uitvoerbaarheid en beheersbaarheid. De vergelijkbaarheid wordt gegarandeerd doordat examenprojecten voor alle examenkandidaten hetzelfde zijn. De omstandigheden zijn te sturen en de deskundigheid van examinatoren kan worden gescreend.
Examineren binnen de school brengt echter een ander probleem met zich mee. Hoe borg je de onafhankelijkheid van de assessoren, die immers in veel gevallen ook als docent bij de opleiding van de student betrokken zijn?
De MBO-raad en de btg regio Oost hebben Stichting Praktijkleren gevraagd te onderzoeken of een regionale pool van schoolassessoren een oplossing biedt voor dit probleem. Daarvoor werd een pilot gestart met schoolassessoren van ROC Aventus, ROC Graafschap college en het ROC van Twente.
Onderstaand vindt u de opbrengsten van dit project.
Deze opbrengsten en het enthousiasme vanuit de deelnemende scholen heeft er voor gezorgd dat de regionale assessorenpool in 2016-2017 doorgaat met vier roc's. Andere btg-regio's hebben inmiddels ook belangstelling getoond.
Als u vragen heeft over de resultaten van dit project, neemt u dan contact met ons op via de Helpdesk Examinering (examinering@stichtingpraktijkleren.nl of 033 470 99 30).
In samenwerking met de btg ICT en Creatieve Industrie - MBO Raad heeft Stichting Praktijkleren in een project de ontwikkeling van exameninstrumenten voor de keuzedelen Security in systemen en netwerken 1 en 2 opgepakt. Naast examens voor deze keuzedelen is een overdraagbare werkwijze (methode) opgesteld voor het ontwikkelen van examens voor keuzedelen. Concreet heeft het project de volgende resultaten opgeleverd.
Met uitzondering van het examen vindt u onderstaand de resultaten van het project. Het examen is vanwege bescherming van de inhoud voor leden van Stichting Praktijkleren toegankelijk via examenfunctionarissen en voor niet-leden op te vragen via examinering@stichtingpraktijkleren.nl.
Als u vragen heeft over de resultaten van dit project, neemt u dan contact met ons op via de Helpdesk Examinering (examinering@stichtingpraktijkleren.nl of 033 470 99 30).