Examens Digitale vaardigheden

Voor de keuzedelen Digitale vaardigheden basis (K0022) en Digitale vaardigheden gevorderd (K0023) zijn examens ontwikkeld. Deze examens bestaan uit een kennis- en een vaardigheidsdeel.

Hieronder staat informatie over het examen.

Inhoud van het examen

De examens bestaan uit een deel waarin kennis wordt geëxamineerd en een deel waarin vaardigheden worden geëxamineerd. In de examens Basis en Gevorderd komen dezelfde onderwerpen aan de orde. Er wordt bij Gevorderd dieper op deze onderwerpen in gegaan.

Onderwerp

Basis

Gevorderd

Kennisvragen (o.a. over veilig internetten en sociale media)

Internet

PowerPoint

✔

Word

Excel

In de examenmatrijzen staat gedetailleerde informatie over de inhoud van de examens. Deze examenmatrijzen zijn zichtbaar voor examenfunctionarissen en docenten.

Via deze link ziet u wie de examenfunctionarissen zijn van uw roc.

Vorm van het examen

De kandidaat maakt het examen op de computer. Hij gebruikt internet bij het uitvoeren van de opdrachten en bewerkt voor andere opdrachten diverse bestanden in programma's zoals Word en Excel. Daarnaast maakt hij een kennistoets. Deze kennistoets maakt de kandidaat op papier en bestaat uit vragen over bijvoorbeeld veilig internetten en sociale media.

Het examen bestaat onder meer uit de volgende documenten.

• Examenmatrijs: gedetailleerd overzicht van de inhoud van het examen.
  • Examinatorset: document waarin organisationele aspecten zijn omschreven en waarin het beoordelingsmodel en de cijfertabel staan.
  • Examenopdrachten: de opdrachten die de kandidaat maakt tijdens het examen.
  • Map Digitale bijlagen: documenten die de kandidaat bewerkt aan de hand van de opdrachten.

Afname: u bent aangesloten bij Stichting Praktijkleren

U kunt het examen zonder bijkomende kosten afnemen bij kandidaten die beschikken over een geldige licentie bij Stichting Praktijkleren. Een examenfunctionaris plant het gewenste examen in via de Scheduler.

Via deze link ziet u wie de examenfunctionarissen zijn van uw roc.

Afname: u bent niet aangesloten bij Stichting Praktijkleren

Als u niet aangesloten bent bij Stichting Praktijkleren, is het volgende van toepassing. Voor een examen Digitale Vaardigheden wordt €9,95 ex. btw per kandidaat in rekening gebracht.

Via dit formulier vraagt u een offerte aan.

Contact

Heeft u vragen over de examens Digitale vaardigheden? Neem contact op met de helpdesk examinering (digitalevaardigheden@stichtingpraktijkleren.nl, 033-4709939).