Basistraining Glasvezel (Fiber optics)

De basistraining Glasvezel, in samenwerking met het toonaangevende Corning, bevat naast actuele theoretische informatie ook voorbeelden van de praktijkopdrachten uit de leermiddelen voor het mbo.

Basistraining Glasvezel (Fiber optics)

Doelgroep

Docenten ICT & Keuzemodule Glasvezel, Fiber IQ Academy Instructors, Instructor Certification Qualification voor Corning Fiber Associate.

Corning Fiber Associate Instructors zijn geautoriseerd om studenten te kwalificeren voor het Corning certificaat (zie hieronder).

Over deze training
De training is een basistraining fiber optics voor docenten en instructeurs. De training geeft een overzicht van de belangrijkste natuurkundige concepten die ten grondslag liggen aan fiber optics, kenmerken van typen fiber, connecties, hardware en bekabeling.

Praktijkoefeningen in het maken van verbindingen, kabel-handling, inspectie, cleaning en testen van glasvezel netwerken, standaarden en budget loss-berekeningen maken onderdeel uit van deze training.

Voor het verkrijgen van het certificaat Corning Fiber Associate Instructors is twee dagen extra praktijk verplicht. Deze certificering heeft een geldigheidsduur van drie jaar. Tijdens de training krijg je hier meer informatie over.

Na het volgen van deze training:
• begrijp je de natuurkundige principes van datatransmissie m.b.v. licht;
• kun je veilig werken met glas, lasers, gereedschappen en vloeistoffen;
• heb je basiskennis van fiber optics;
• heb je kennis van diverse typen fiber en bekabeling en kun je dit toepassen;
• kun je verbindingen (mechanisch en fusion) maken;
• ben je op de hoogte van fiber inspectie en cleaning principes;
• kun je netwerken meten (demping en vermogen) en ben je op de hoogte van certificeringsvereisten;
• kun je link loss-berekeningen en een netwerkontwerp maken;
• ken je het concept van plastic optical fiber en kun je dit toepassen;
• beschik je over praktische oefeningen in het maken van connecties en aanleggen van netwerken.

Onderwerpen tijdens de trainingsdagen
• Fiber Safety
• Fiber Basics
• Plastic Optical Fiber measurement
• Cable Types
• Coloring and coding
• Fiber termination and splicing
• Unicam toolkit
• Fiber hardware and cable management
• Standards
• Fiber Cleaning
• Testing and measurement
• Practical exercises

Na het volgen van de training ben je goed voorbereid om zowel de Praktijkmodule Glasvezel (Praktijkleren) als het keuzedeel Verdieping Glasvezel - K1030 te geven. Ook kun je meedoen met de certificering voor Corning Fiber Associate Instructors (2 dagen).

De training gaat door bij minimaal drie deelnemers (maximaal vier deelnemers).

Voor meer informatie over glasvezel kun je contact opnemen met Hans Blankendaal, h.blankendaal@stichtingpraktijkleren.nl.

Drenthe College
Van Schaikweg 98
7811 KL Emmen

Contact

Voor inhoudelijke informatie over deze training kun je contact opnemen met Hans Blankendaal, h.blankendaal@stichtingpraktijkleren.nl

Informatie over maatwerk, trainingen die niet in het overzicht staan of andere dienstverlening m.b.t. Training & Advies: Jeany Aerdts, Producteigenaar Diensten, 06-53 76 79 04 of j.aerdts@stichtingpraktijkleren.nl.

Organisatie van trainingen/bijeenkomsten/webinars: trainingen@stichtingpraktijkleren.nl, tel. 085 07 38 400. Dit geldt ook wanneer je een training als een inhousetraining (op jouw roc) of regiotraining (in jouw regio) wilt (laten) volgen.

€ 950,- per deelnemer voor 2 dagen, inclusief lunch.
Dit is een speciale prijs voor deelnemers van scholen die beschikken over een licentie van Stichting Praktijkleren voor dit opleidingsgebied.
Voor deelnemers zonder licentie geldt een toeslag van 40%.

9.00 - 16.00 uur

Trainingsdata