Aan het woord: Louise te Dorsthorst over het werk van een kernconstructeur

Laatst vroeg mij iemand of mijn functie iets te maken had met constructeurstitel bij de Formule 1. Dat vond ik een leuke vergelijking. Bij de F1 wordt de constructeurstitel gegeven aan het beste team achter de coureurs. Als kernconstructeur vorm ik met mijn team constructeurs het constructieteam achter de examens. Voor elke opleiding is er een constructieteam, en we willen allemaal de beste zijn!

De rol van kernconstructeur

Mijn rol is het faciliteren van het hele proces als toetsdeskundige. Dit houdt in organiseren van klankbordgroepen, begeleiden van het constructieteam en hierbij richting geven aan de inhoud van de examens op basis van de input van de scholen en het bedrijfsleven. Vervolgens toets ik de examens aan de kwaliteitseisen en het loods ik van de examens door het kwaliteitsproces; van screening tot aan publicatie. Daarna gaan scholen de examens inzetten en komen de gebruikservaringen die kunnen leiden tot aanpassingen.

Mijn werk is hectisch maar geeft veel voldoening. Ik heb jarenlang in het bedrijfsleven gewerkt, heb daarna de lerarenopleiding BA/BE gedaan en heb met veel plezier als docent bij ROC de Leijgraaf gewerkt. De laatste jaren heb ik naast mijn werk op school ook werkzaamheden voor Stichting Praktijkleren verricht als schrijver van leermiddelen en examens voor het opleidingsgebied Financieel. Nu ben ik bij Stichting Praktijkleren verantwoordelijk voor de examens op financieel en secretarieel gebied. In mijn werk komt nu alles samen, mijn ervaring in het bedrijfsleven, mijn ervaring als docent en mijn ervaring als ontwikkelaar van leermiddelen en examens.

Samenwerken met docenten

"Voor mij zijn examens goed als ze recht doen aan het leerproces van de student maar vooral als ze voldoen aan de eisen die het bedrijfsleven stelt aan nieuwe medewerkers"

De scholen en met name de docenten zijn onze belangrijkste partners. Docenten zijn bij alle fases van het constructieproces betrokken, bij de vertaling van het kwalificatiedossier naar examenmatrijs en beoordelingsformulier, docenten construeren examens en spelen een rol in het screeningsproces. De vakinhoudelijke kennis van de docenten hebben wij als Stichting Praktijkleren nodig om een kwalitatief goed product te maken. Uiteraard worden alle producten voorgelegd en besproken met het bedrijfsleven.

Het leukste aan mijn baan

Wat ik het mooiste vind aan mijn werk, is dat we met scholen en bedrijfsleven samenwerken om een goed product te maken waar iedereen blij van wordt. Daar word ik ook heel blij van! Ik hoop dat dit ook geldt voor iedereen die onze producten gebruikt. Wij zijn geen F1 maar gaan wel voor de constructeurstitel!

Wil je meer weten over Louise of met haar in gesprek komen? Sturen Louise dan een mail