Aangepaste examenvarianten in RemindoToets voor Commercie

Regelmatig horen wij vanuit de roc’s de wens om examinering te personaliseren. Ook is de beveiliging van examens en examenfraude een hot topic. Random examenvarianten bieden hier uitkomst, omdat deze geschikt zijn voor zowel klassikale als individuele afname. Daarnaast is het risico op examenfraude een stuk kleiner dan bij vaste examenvarianten.

Deze zomer hebben we daarom de huidige vaste examenvarianten in RemindoToets omgezet naar random examenvarianten voor alle profielen van het kwalificatiedossier Commercie.Het gaat hier om de Kennisexamens KE1 t/m KE10. Enige uitzondering hierop is KE9-open vragen. De varianten van KE9-open vragen zijn we momenteel in remindo aan het plaatsen, maar het blijven vaste varianten. Er is dan geen variatie in vraagselectie, maar bij de gesloten vragen is er wel variatie in de vraagvolgorde en de volgorde van antwoordopties. Hieronder vind je meer informatie over deze ontwikkeling.

Wat zijn random examenvarianten?

Random examenvarianten hebben de volgende kenmerken.

• Elke kandidaat krijgt een eigen variant van het betreffende examen, door variatie in de:
    • Vraagselectie
    • Vraagvolgorde
    • Volgorde van antwoordopties
  • Elke variant wordt automatisch gegenereerd op het moment van afname.
  • De samenstelling is conform de examenmatrijs.
  • De cesuur is per variant hetzelfde voor het betreffende examen.
  • RemindoToets onthoudt welke vragen een kandidaat al heeft gehad, zodat een eventuele herkansing uit andere vragen bestaat.

Goed om te weten

• Random examenvarianten kun je vaststellen aan de hand van voorbeeldvarianten en een verantwoordingsrapportage in RemindoToets.
  • Net als bij vaste examenvarianten worden bijna alle vraagtypen automatisch nagekeken. Bij open vragen raden we aan om horizontaal na te kijken.
  • Er kunnen onder examencondities inzagemomenten ingepland worden in RemindoToets. Zeker bij random examenvarianten is dit een aanrader.
  • Al het gemaakte werk wordt automatisch gearchiveerd volgens de wettelijke bewaartermijnen in RemindoToets. Indien gewenst kunnen cijferoverzichten en gemaakt werk worden geëxporteerd.