Maak kennis met Aletta Buiskool, nieuw teamlid opleidingen Niveau 2

Sinds half oktober is Aletta de kernconstructeur voor de examens van alle Niveau 2 opleidingen. In 2004 begon ze bij de rechtsvoorganger van Stichting Praktijkleren als schrijver en een paar jaar later is ze bureauredacteur geworden. Ze heeft gewerkt op het Alfa-college in Groningen maar sinds een paar maanden helemaal overgestapt naar Stichting Praktijkleren. Wie is Aletta?

Aletta, wie ben je en waar kom je vandaan?
Ik ben geboren en opgegroeid in het prachtige pittoreske Oost Groningen waarvan de eerste elf jaar in Beerta en later in Nieuwolda.

Iets wat misschien niet veel mensen over zichzelf zeggen: ik heb een behoorlijk mislukte schoolcarrière. In de klas vond ik het best leuk, maar ik had een hekel aan iets moeten. Huiswerk maken was er dus niet bij. Het is gelukkig allemaal goedgekomen. Ik ben na mijn middelbare school de lerarenopleiding Nederlands en maatschappijleer gaan volgen. Dat deed ik echt met het doel: onderwijs moet beter kunnen en daar ga ik aan bijdragen.

In 1990 ben ik bij mijn laatste stage blijven hangen, in het toen nog KMBO (de voorloper van de opleidingen op niveau 2). Daarna heb ik naast het lesgeven, vooral veel ondersteuning geboden aan studenten die school, net als ik, als een noodzakelijk kwaad zagen. Ook heb ik veel gedaan op het gebied van onderwijsontwikkeling. Ik ben altijd trouw gebleven aan mijn eerste werkgever. Ondanks dat heb ik mij wel doorontwikkeld. Ik heb verschillende (bij)banen gehad en gewerkt op diverse plekken zoals in het voortgezet onderwijs, bij andere mbo-instellingen, bij de vakbond en de gemeente Groningen.

Dit is voor de eerste keer dat ik niet voor de klas sta. Dat is wennen.

“Ik heb het enorm naar mijn zin bij Stichting Praktijkleren, maar heb er echt aan moeten wennen dat ik mijn studenten kwijt ben”.

Wat is je functie binnen Team Niveau 2?
Ik ben binnen het team Niveau 2 de kernconstructeur. Samen met de collega-constructeurs maken wij de examens voor niveau 2. Het is een fijn team om mee samen te werken. We proberen alles zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en te stroomlijnen. Daarvoor ontmoeten wij elkaar (minimaal) één keer in de maand. Verder werk ik één à twee dagen in de week op ons hoofdkantoor in Amersfoort.

Wat vind je leuk aan je huidige werk?
Ik heb eerst even moeten wennen aan het feit dat ik mijn studenten niet meer heb. Leermiddelen maken of bureauredactie heb ik heel lang gedaan naast het lesgeven.
Ik vind mijn huidge functie echt leuk. Het is een uitdaging om samen met mijn Praktijklerencollega's en de scholen goede leermiddelen en examens te maken. Wat ik vooral belangrijk vind, is dat we kritisch blijven kijken naar wat er beter kan. Ik houd van vernieuwingen als ze ook echt verbeteringen zijn en ik omring me daarom graag met kritische mensen. Door discussie kom je tot het beste resultaat.
We hebben elkaar, maar ook de collega’s in het land hiervoor heel hard nodig.

Heb je nog een tip voor de docenten?
Jazeker, ik wil graag de docenten oproepen om feedback te geven. In elk examen zit een feedbackknop. Zo kun je ons laten weten wat wij kunnen verbeteren. Alleen samen maken we onze examens beter.