Ervaringen basisdeel door voorhoede scholen

Aankomend schooljaar start het nieuwe kwalificatiedossier Business Services. Daar komt voor alle roc’s veel bij kijken: nieuw lesmateriaal en examens, modulair en flexibel onderwijs en een nieuwe manier van werken. Om alle scholen hier goed op voor te kunnen bereiden, zijn we dit jaar al gestart met het inzetten van het nieuw ontwikkelde lesmateriaal bij vier roc’s. Deze voorhoedescholen zijn: Rijn IJssel, Horizon College, mboRijnland en Zadkine.

Deze scholen hebben meegedacht aan de ontwikkeling van nieuwe leermiddelen en examens die wij hebben gemaakt voor het nieuwe kwalificatiedossier, ze hebben het aanbod getest en geëvalueerd. In dit artikel vertellen we je meer over het proces en waar we nu staan.

Evaluatiebijeenkomst leermiddelen
Een nieuw kwalificatiedossier is altijd spannend. Wij zijn vorig jaar druk bezig geweest met het ontwikkelen van de leermiddelen en examens. Al het materiaal is nieuw en het voordeel van de vier voorhoedescholen is dat ze er de afgelopen tijd direct mee konden werken en alles goed konden testen.
Vorige week hebben we een evaluatiebijeenkomst georganiseerd met deze vier voorhoedescholen om te bespreken waar ze tegenaan lopen, wat de kink in de kabels zijn en hoe wij daar beter mee om kunnen gaan. Ook behoeftes en wensen werden besproken. Dit is belangrijke en waardevolle informatie voor ons. Goed om te horen is dat de algemene ervaring met het nieuwe lesmateriaal heel erg positief is. Dat betekent dat we een goede weg zijn ingeslagen.

Evaluatiebijeenkomst examens
Naast de eerste evaluatiebijeenkomst over de leermiddelen, organiseren we later in het jaar ook een evaluatiebijeenkomst over de nieuw ontwikkelde examens. De eerste roc die met onze nieuwe examens gaat examineren is het Horizon College. Zij zetten de nieuwe examens in voor het basisdeel van het kwalificatiedossier Business Services. Wij houden goed in de gaten hoe die examens verlopen en wij halen daar ook weer feedback op, zodat die examinering en alles wat wij maken alleen maar beter wordt.

Moduleren en flexibel onderwijs in het nieuwe kwalificatiedossier Business Services
Op basis van de wensen en ideeën van scholen en de ontwikkelingen in de markt, hebben wij een meer flexibel en modulair opgebouwd leermiddelenportfolio ontwikkeld. Met het nieuwe leermiddelenconcept Moduleren stem je het leermiddelenportfolio af op je eigen onderwijsvisie zodat het beter aansluit op de behoeften en niveaus van studenten. Voor het nieuwe kwalificatiedossier hebben we taak- en beroepsmodules ontwikkeld.

• Een taakmodule is met name bedoeld om kennis en vaardigheden die nodig zijn voor de uitoefening van een beroepstaak aan te leren.
  • De beroepsmodules zijn gericht op het toepassen van de verworven kennis en vaardigheden in een beroepscontext, waarbij de student de basale kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het uitvoeren van de beroepstaak al beheerst.

Deze modules zijn door de voorhoedescholen getest en geëvalueerd. De afgelopen tijd hebben we samen met de scholen de modules verbeterd.

Benieuwd naar het publicatieoverzicht KD Business Services?
Om je een duidelijk overzicht te bieden van alle leermiddelen en examens, hebben we een brochure ontwikkeld. In deze brochure tonen we overzichtelijk per profiel en op kerntaak welke modules en examens in ontwikkeling zijn met hun verwachte oplevering. Wel zo handig want nu staat alles staat bijeen.

Download hier de brochure van KD Business Services

Heb je vragen over het nieuwe kwalificatiedossier Business Services? Neem dan contact met ons op. We beantwoorden graag je vragen.