In de startblokken voor het nieuwe schooljaar en het nieuwe KD BS!

Nog even en het schooljaar 2021- 2022 zit er weer op. Maar voordat het zover is, nog even de laatste loodjes. En dat geldt niet alleen voor het Team Praktijkleren maar iedereen is ontzettend hard aan het werk! Examens afnemen en nakijken, straks weer veel diploma’s uitreiken en in de tussentijd al keihard voorbereiden voor het volgende schooljaar.

Na de zomervakantie zal het nieuwe KD Business Services echt ingaan voor alle huidige Marketing, Communicatie (met de Evenementen in een apart KD) Administratieve, Secretariële, Financiële en Juridische Opleidingen. Terugkijkend op het afgelopen jaar, kunnen we maar één ding concluderen: wat is er hard gewerkt en wat moest er toch veel gebeuren om het nieuwe KD te implementeren!

Een nieuw curriculum waar nieuwe onderwijskundige keuzes voor gemaakt moesten worden. New Business Essentials, PenNed, Taak- en Beroepsmodules, het betrekken van het bedrijfsleven en heerlijke ouderwetse boeken om maar iets op te noemen. Maar ook vroegen we onszelf af: 'Wat zetten we in om de studenten goed voor te bereiden op de examens? En gaan we werken met de proeve, een examenproject of gaan we het nieuwe examenportfolio gebruiken?'.

Ter voorbereiding op het nieuwe KD hebben we Klankbordbijeenkomsten, Regiomiddagen, Profielmiddagen en Inspiratiesessies georganiseerd zodat jullie konden meedenken en we deze klus echt samen met jullie konden klaren. Zij en zij. Mooi om te zien dat veel docenten van verschillende roc's elkaar vonden en met elkaar in gesprek gingen tijdens deze sessies en ook nog steeds zijn! Één plus één maakt zo drie en eigenlijk is dat waar wij voor staan als Stichting Prakitjkleren: de scholen onderling en de scholen met het bedrijfsleven verbinden. Dat lijkt vooralsnog goed gelukt.

En laten we niet vergeten, vier voorhoedescholen zijn dit schooljaar al gestart met het nieuwe KD BS en zij hebben hun ervaringen gedeeld met het land. Heel fijn. De relatiemanagers zijn veel op pad geweest om in de docententeams mee te denken. En last but nog least, wij hebben verschillende trainingen zoals Moduleren, Curriculumbouwen en Examentrainingen op locatie verzorgd. Kortom het was een druk, hectisch, spannend en bewogen jaar.

En we gaan natuurlijk met dit alles door zodat elke school goed voorbereid en met een goed gevoel het nieuwe schooljaar tegemoet kan zien!  Heb je de komende weken hier nog hulp bij nodig of vragen aan ons?  Aarzel niet en zoek ons (de relatiemanagers) op bij vragen, opmerkingen of als je hulp nodig hebt. Daar zijn we voor!

• Business Services: Koen Fransen (West-Nederland) of Marloes van den Berg (Oost-Nederland)
  • Evenementenorganisatie: Irene Weide
  • Niveau 2 (Breed): Egbert Westra