In gesprek met Alex Janssen - Accountmanager VeVa

Het nieuwe schooljaar is volop aan de gang en dat betekent dat Stichting Praktijkleren ook weer op volle toeren draait. We gaan in gesprek met onze accountmanager voor opleidingsgebied VeVa: Alex Janssen.

Waar hou je je momenteel mee bezig?
Op dit moment ontvangen we veel vragen over vouchers voor de keuzedelen en inloggegevens voor de e-learningomgeving van Defensie.
Met de teammanagers hebben we de aanvraagformulieren gedeeld . Nu moeten we ervoor zorgen dat alle roc’s tijdig de lijsten aanleveren zodat eenieder aan de slag kan in de leeromgeving.
Daarnaast zijn we nu in de afrondende fase met de Praktijktool VeVa. Paragin en App4Talent hebben de handen in eengeslagen en het ontwikkelingsgericht praktijkwerkboek is gedigitaliseerd. De laatste (leverings)afspraken worden hierin vastgelegd.

Ook neem ik de uitkomsten van de evaluatie (commandovoering), de doorontwikkeling van de leerlijnen (ZHKH) en de opdracht van de directeuren VeVa (onderzoek Toekomstbestendig Examineren) mee naar verschillende werkgroepen.
Op deze wijze zorgen we ervoor dat zaken op de juiste niveaus geagendeerd worden en met elkaar (roc’s & Defensie) besloten worden.

Verder onderhoud ik nauw contact met de verschillende kennis- en expertisecentra om snel te kunnen reageren op de ontwikkelingen binnen het opleidingsgebied. Alle opdrachten voor SPL op het gebied van leermiddelenontwikkeling en het construeren van examens worden vastgelegd in de productiekalenders voor GROP, Maritiem en de keuzedelen VeVa. De opdrachten worden door de roc’s en Defensie bij hun achterban geïnventariseerd. De komende twee weken zal de productiekalender worden vastgesteld en kunnen we de productieplanning gaan maken.

Hoe kun je jouw eigen rol het beste beschrijven?
Ik ben er voor de roc’s en voor Defensie. Mijn primaire taak is het ophalen van feedback en het informeren van alle stakeholders over alle relevante ontwikkelingen binnen het VeVa-onderwijs.

Welke ontwikkelingen zie je binnen het VeVa-onderwijs?
Ik zie een aantal ontwikkelingen binnen VeVa. Naast het project ‘Samen verder’ staat ook het onderhoud van het kwalificatiedossier GROP/Maritiem op de planning. Daarnaast is het ook van belang om de ontwikkelingen in het mbo te volgen. Flexibilisering in het mbo, regionalisering van de arbeidsmarkt, integratie van het beroepsonderwijs en bedrijfsleven, de behoefte aan doorlopende leerlijnen en het soepel instromen binnen de veiligheidsbranche zijn thema’s die bepalend zijn voor het richting en inrichten van het onderwijs.

Om hier een goed plan voor te maken is het cruciaal dat er goed samengewerkt wordt tussen de roc’s, Defensie en Stichting Praktijkleren. Dat kan alleen maar als het leren van de student in deze gesprekken centraal staat. Want dat is hetgeen wat ons met elkaar verbindt. Daar ligt momenteel ook de grootste uitdaging.

Tot slot:
Vanaf oktober ga ik weer een ronde maken langs de roc’s en Defensie om behoeftes in kaart te brengen, vraagstukken te beantwoorden en ontwikkelingen te delen.

Heb jij een vraag voor Alex? Stuur gerust een mail naar veva@stichtingpraktijkleren.nl