In gesprek met docent Business Services Henny Daly van ROC Mondriaan

Onze relatiemanagers gaan regelmatig op bezoek bij de verschillende roc's in het land om in gesprek te gaan over het onderwijs. Wat leeft er op school? Welke thema's zijn actueel? Wat is de onderwijsvisie van de school? Deze keer neemt Koen Fransen ons mee op zijn bezoek bij ROC Mondriaan waar hij een afspraak heeft staan met docent Business Services; Henny Daly.

Gedreven docenten maken het verschil

"Als relatiemanager Business Services bij Stichting Praktijkleren spreek ik ontzettend veel gave en gedreven docenten. Bij een lesbezoek op de Brasserskade in Delft sprong één hiervan er echt even bovenuit. Henny Daly, zelf student geweest bij Mondriaan, liet mij versteld staan van hoe een echt bekwame docent onderwijs kan verzorgen samen met zijn studenten.

Tijdens een eerder lesbezoek sprak ik alle studenten in deze klas. Bovendien sprak ik collega’s en de teamleider van Henny. Unaniem was men het erover eens dat het hier om een écht fantastische docent gaat. Dus deze docent wilde ik graag iets uitgebreider spreken!

Henny reageerde direct positief op mijn verzoek of ik hem mocht interviewen. Positief in het leven staan is duidelijk een belangrijk kenmerk van Henny. Bovendien komt hij ontzettend vriendelijk, kalm, bescheiden, maar wel gedreven over het onderwijs op mij over. Uiteraard wilde ik direct graag weten wat het geheim is van zijn succes in de klas; hoe krijg je het in Den Haag voor elkaar om alleen maar geïnteresseerde en gemotiveerde studenten in je klas te krijgen?

Een goed begin is het halve werk
Henny vertelt dat hij eerst alle taakmodules zelf doorloopt. Bovendien gaat hij uit van de lesdoelen en bij voorkeur neemt hij ze direct van Stichting Praktijkleren over, maar als hij het nodig vindt herschrijft hij ze zelf. Vervolgens begint de rest van de lesvoorbereiding. Ontzettend belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de jongeren. Je wilt echt het belang van de les in de echte wereld aangeven. Henny gebruikt vaak zijn ervaringen in de logistiek om duidelijk te maken dat alles wat je leert ook echt ontzettend nuttig is.

Henny denkt ook goed na over de opbouw van de les. Altijd moet er goede afwisseling zijn tussen leeractiviteiten. Studenten “gewoon achter de computer aan het werk zetten” is dodelijk. Het is saai en biedt geen enkele leeropbrengst. Studenten moeten af en toe centraal, af en toe zelfstandig, vooral ook in groepjes en tweetallen werken. Samenwerken natuurlijk altijd met willekeurige partners; net als in het echte leven op werk. Pauze is ook belangrijk, helemaal als je bijvoorbeeld 3 uur een klas hebt wil je echt nadenken over verschillende activiteiten, inclusief ontspanning.

Wat is een gemaakt misser?

Op de vraag over gemaakte missers zegt Henny dat hij niet altíjd elke taakmodule zelf gemaakt heeft. Dat zorgde voor een moment dat je als docent het ook ter plekke uit moet zoeken. Op mijn vraag of je daar als docent dan wel tijd voor hebt zegt Henny dat je dan in ieder geval de docenthandleiding goed kan doornemen. Wat in een paar minuten kan, waarna je de rest van de les voorbereidt.

We ronden het gesprek af met de overweging dat je als docent, die veel aan voor- en nabereiding doet, ook altijd heel veel positieve energie voor terugkrijgt. Elke docent wordt immers gelukkig van gemotiveerde studenten en dat kan je voor elkaar krijgen door er zelf veel tijd en enthousiasme in te steken".

Koen, hartelijk bedankt dat we een inkijkje mochten hebben in één van je schoolbezoeken.