Moduleren binnen het Kwalificatiedossier Business Services

Aan het woord is Romina van Rooijen-Hundepool, Kernontwikkelaar Business Services.

Met de introductie van modulering ondersteunt Stichting Praktijkleren scholen met flexibel inzetbare leermiddelen die gepersonaliseerd leren faciliteren, hybride onderwijs ondersteunen, zelfstandig leren mogelijk maken en bijdragen aan een Leven Lang Ontwikkelen.

Onze modules kunnen scholen binnen vele verschillende onderwijsconcepten inzetten. Het zijn als het ware bouwblokken om diverse onderwijsconcept inhoud mee te geven. Maar welke soorten modules zijn er nu eigenlijk? En hoe zet je die zinvol in?

Moduleren binnen Stichting Praktijkleren
"Het is alweer enkele jaren geleden, dat ik binnen Stichting Praktijkleren terecht kwam in de projectgroep Moduleren. Maar pas nu is dit grote project echt goed zichtbaar voor het land. Het Kwalificatiedossier Business Services is namelijk officieel van start gegaan en vele scholen hebben zich nu dan gestort op al die modules die we tot nu toe hebben gemaakt. Afgelopen jaar zijn een viertal voorloperscholen van start gegaan. Zij hebben ons van waardevolle feedback voorzien. Tijd om eens even stil te staan bij het fenomeen moduleren en de soorten modules die wij onze scholen te bieden hebben".

Waarom moduleren?
"De wensen en behoeften van scholen werden steeds diverser. Met de introductie van modulering binnen Stichting Praktijkleren proberen wij scholen te ondersteunen op vele vlakken. Wij proberen flexibel inzetbare leermiddelen te maken die bijvoorbeeld gepersonaliseerd leren faciliteren, hybride onderwijs ondersteunen, zelfstandig leren mogelijk maken en bijdragen aan een Leven Lang Ontwikkelen.

Onze modules kunnen scholen op vele manieren inzetten, zoals thematisch, in trajecten voor breder opleiden, binnen hybride onderwijs, binnen klassikale lesvormen of in allerlei vormen van gepersonaliseerd leren".

Soorten modules
"Er zijn twee soorten modules; taakmodules en beroepsmodules. Een aantal samenhangende modules wordt samen geclusterd. Zo’n groep samenhangende modules wordt dan ook een cluster genoemd. Deze clusters vallen meestal samen met de taken binnen een werkproces uit een kwalificatiedossier. Daarnaast kunnen scholen natuurlijk zelf ‘shoppen’ uit het brede aanbod van alle modules, bijvoorbeeld bij het organiseren van een themaweek of bij het bieden van extra uitdaging voor gemotiveerde studenten".

Taakmodules
"Een taakmodule richt zich op het aanleren of verbeteren van een specifieke taak, zoals e-mailen, facturen controleren, verkoopgesprekken voeren of brainstormen. In een taakmodule wordt er aandacht besteed aan het aanleren, verwerken en toepassen van die taak. Er zijn werkvormen gekozen die passen bij die fases van het leerproces, zoals instructievideo’s, stappenplannen, quizzen, rollenspellen, werkbladen en spellen".

Beroepsmodules
"In een beroepsmodule staat het uitvoeren van een set authentieke taken in een realistische context centraal. De student werkt bijvoorbeeld als frontofficemedewerker achter de balie, waarbij hij/zij bezoekers te woord moet staan, e-mails moet beantwoorden en de telefoon moet opnemen. Of hij voert binnen een fictief bedrijf allerlei promotie-activiteiten uit. Of de student maakt onderdeel van een team uit, waarin een evenement georganiseerd moet worden, inclusief begroting, draaiboek en uitnodiging. Het gaat daarbij puur om het toepassen van de benodigde vaardigheden, niet meer om het aanleren van die vaardigheid".

Samenhang
"Beroepsmodules zijn de leermiddelen, waarin de studenten echt ‘meters kunnen maken’. Hier worden de taken, meerdere keren en door elkaar heen of geïntegreerd, geoefend, die ‘los’ in de taakmodules zijn aangeleerd. Soms is er binnen een taakmodule specifieke voorkennis nodig, uit een andere taakmodule. Toch zijn er ook heel wat taakmodules die prima afzonderlijk kunnen worden ingezet, denk aan Duurzaamheid, Infographics of Netwerken".

Toekomst
"Wij hopen van harte de scholen met onze modules van bouwblokjes te kunnen voorzien om hun eigen onderwijsconcept invulling te geven. Het maakt mij trots dat het ons gelukt is om al zoveel modules te maken met een grote variatie in onderwerpen, werkvormen en niveaus. Binnen Business Services zijn inmiddels al meer dan 100 modules gepubliceerd. Ook is er een prachtige Bronnenbank beschikbaar. De dossiers Commercie en Retail zijn ook al volop in de weer met moduleren en hebben ook al vele modules beschikbaar. Binnen Stichting Praktijkleren onderzoeken we momenteel of er nog meer vakgebieden kunnen aansluiten. Vind je het leuk om jouw mening te geven over nieuwe modules? Wij zijn altijd op zoek naar docenten en inhoudsdeskundigen die willen meedenken! Stuur ons een e-mail".