Terugblik bijeenkomst Examencommissies

Op 14 september organiseerden wij een examencommissie bijeenkomst. We hebben maar liefst vanuit 15 examencommissies leden mogen ontvangen op onze bijeenkomst. Hierna volgt een korte terugblik.

Een mooie opkomst!
Al vroeg in de ochtend van 14 september stapten de eerste examencommissieleden het gebouw van ROC Midden Nederland te Nieuwegein binnen voor de eerste centrale bijeenkomst voor examencommissies georganiseerd door Stichting Praktijkleren. In totaal waren vijftien examencommissies vertegenwoordigd. Een mooie en waardevolle opkomst! Uiteraard willen we ROC Midden Nederland bedanken voor de gastvrijheid en de smakelijke lunch.

Informatie verstrekken
Waarom deze bijeenkomst? Examencommissies zijn een belangrijke schakel in het proces van examineren. Dat geldt niet alleen voor de voorbereiding van de afnames, maar ook voor het verzamelen van resultaten en het leveren van feedback. Om dit zo goed mogelijk te kunnen doen is het belangrijk dat de processen die hiermee samenhangen helder en duidelijk zijn. Onderwerpen die daarom aan bod kwamen tijdens de bijeenkomsten waren de volgende:

• Stichting Praktijkleren als examenleverancier
  • Veel gestelde vragen omtrent examineren
  • ‘How to’ Remindo en randomisatie
  • ‘How to’ Feedback aanleveren.

Natuurlijk werd er niet alleen maar informatie verstrekt. Er was ook voldoende ruimte voor kennisdeling.

Kennisdeling
We zagen het al direct bij de eerste koffiepauze, examencommissies hebben veel met elkaar te bespreken. Zowel tijdens de formele als informele momenten werd er kennis gedeeld tussen leden van examencommissies. Onderwerpen waren o.a. concrete tips en tools over het documenteren en opslaan van resultaten en visievraagstukken zoals het nut en belang van diverse vormen van examineren.

Ervaring van Deltion College
“Op woensdag 14 september 2022 hebben wij een inspirerende bijeenkomst gehad speciaal voor examencommissieleden georganiseerd door Stichting Praktijkleren. Samen met de scholen ontwikkelt SPL praktijkgerichte materialen en leermiddelen zodat de scholen uitdagend en toegankelijk onderwijs kunnen aanbieden. Naast leermiddelen biedt SPL exameninstrumenten aan en verzorgt de training, advies en maatwerkproducten.

Tijdens deze bijeenkomst werden wij geïnformeerd over de rol en werkwijze van de SPL en meegenomen in allerlei nieuwe ontwikkelingen.

De onderwerpen als het constructieproces, digitaal examineren, rol van de examencommissie, feedback aanleveren, randomiseren etc. kwamen allemaal aan bod.

Daarnaast was er ook genoeg ruimte om met de examencommissieleden van andere scholen ervaringen uit wisselen en ‘good practices’ te delen. Wij kijken erg positief op deze bijeenkomst waarbij veel informatie met elkaar gedeeld is en bedanken SPL voor de uitnodiging en onze collega’s van ROC Midden Nederland voor gastvrijheid”.

Wij kijken terug op een nuttige en geslaagde bijeenkomst. Wij zijn vanuit Team VeVa trots op het feit dat we diverse roc’s samenbrengen en we gezamenlijk de VeVa opleiding steeds een stukje beter kunnen maken.

Uiteraard krijgt deze bijeenkomst nog een vervolg. We hopen dan leden van alle examencommissies te verwelkomen. Interesse in het verslag van de bijeenkomst van 14 september? Stuur dan een bericht naar veva@stichtingpraktijkleren.nl