Totstandkoming partnership ASC en Huawei

Het Academy Support Centre (ASC) van Stichting Praktijkleren bevordert marktconforme ICT-kennis binnen het onderwijs. Dit doen we samen met vele partners. Via diverse Academy Programs kunnen we zo allerlei leermiddelen, labs, micro-courses en cloudservices voor de ICT-opleidingen gratis - of tegen flinke kortingen - ter beschikking stellen. Inclusief de eraan gekoppelde certificeringen. Hoe komt zo'n partnership tot stand?

Als eerste bekijken we het civiel effect op de arbeidsmarkt. Op het moment dat er in diverse vacatures en functiebeschrijving gevraagd wordt om bepaalde expertise die te koppelen is aan certificeringen van een vendor, wordt het interessant om te bekijken in hoeverre hun Academy Program interessant is voor MBO-ICT. Dat is meteen altijd de eerste vraag. Heeft de partner een Academy Program dat aantrekkelijk is voor het reguliere onderwijs. Vervolgens brengen we de inhoudelijke verwantschap in kaart via diplomavergelijkingen. Hoe verhouden de certificeringen zich tot de kerntaken en werkprocessen van de ICT-kwalificatiestructuur, zodat de curriculumbouwer weet welke onderdelen van het programma wellicht te integreren zijn in het regulier onderwijs.

Naast de signalen vanuit de arbeidsmarkt zijn ook geluiden vanuit het onderwijs en/of (stage)bedrijven genoeg reden voor ons om gesprekken met potentiële partners aan te gaan. Ook omdat we zo actuele ontwikkelingen op de arbeidsmarkt al in een vroeg stadium aan kunnen bieden aan onze scholen. Kijkend naar bijvoorbeeld een topic als Artificial Intelligence zijn er partners die kant en klaar materiaal op de plank hebben liggen. Hierdoor kun je veel (ontwikkel)tijd besparen.

Sinds 3 jaar hebben we een partnership met Huawei. Samen met Wattkraft hebben we onlangs een bijdrage geleverd aan een filmpje waarin uitgelegd wordt waarom we een partnership zijn aangegaan met - in dit geval - Huawei. Wattkraft en het Academy Support Center van Stichting Praktijkleren leggen aan de hand van dit concrete voorbeeld uit hoe en waarom deze partnerships binnen ons Academy Support Center tot stand komen.