Update van de maand door Irene Weide

Welkom bij deze update!

Inmiddels ben ik (bijna) 1,5 jaar met veel plezier relatiemanager voor het nieuwe kwalificatiedossier Medewerker Evenementenorganisatie! Deze afgelopen periode heb ik een fijn netwerk vanuit het werkveld opgebouwd en veel enthousiaste en constructieve docenten leren kennen. Dankzij onze constructeurs, ontwikkelaars én deze club van docenten en het werkveld worden er actuele, relevante leermiddelen en examens ontwikkeld. In deze update neem ik je mee in de ontwikkelingen binnen het kwalificatiedossier en wat er op de planning staat. Lees je mee?

Examens 'in proces'
Komend halfjaar moet alles op zijn plaats vallen: veel examens en leermiddelen ‘zitten in het proces’, zoals wij dat zeggen en worden in de loop van dit schooljaar vastgesteld en gepubliceerd. Daarna volgen jullie ervaringen; is het net zo handig uitvoerbaar als wij hadden gedacht? Sluit de complexiteit inderdaad goed aan bij de student? Komen de onderwerpen overeen met niet alleen onze werkveldcommissie, maar ook met de wensen van de regionale (stage)bedrijven?

Nieuwe gepubliceerde examens
Er zijn overigens ook al een aantal nieuwe examens gepubliceerd! Zoals het examen voor het keuzedeel Entertainmentprogrammering, de vaardigheidsexamens Engels en de proeve van bekwaamheid van kerntaak 1. Er wordt hard gewerkt aan de praktijkexamens van de overige drie kerntaken. Deze worden uiterlijk in juli gepubliceerd; voor de start van het (reguliere) tweede leerjaar.

Nu hoor ik je denken, juli, dat is leuk, maar ik wil nu al mijn curriculum zo inrichten, dat het de studenten goed voorbereid op de examens. Daarvoor heb je gelukkig niet perse de praktijkexamens zelf nodig. Hiervoor kun je de examenmatrijzen van de praktijkexamens heel goed gebruiken. In de examenmatrijzen staan de ‘taken’ en deze taken vormen een blauwdruk voor de praktijkexamens.

Een nieuw theorie-examen
Er komt ook een theorie-examen; deze wordt in mei getest door de teams van Summa College en Noorderpoort. Het theorie-examen draagt bij aan het leren van begrippen die in de evenementenbranche veel gebruikt worden; zo is de student nog beter voorbereid op een stage. Om KD-dekkend te examineren, hoeft het examen niet per se afgenomen worden, maar het draagt wel bij aan inhoudelijke kennis van de student. Wist je trouwens dat er ook scholen zijn die dit kennisexamen inzetten als voorwaardelijk toets, samen met een aantal opdrachten?

Hoe zet je onze leermiddelen in?
De afgelopen periode ben ik bij verschillende locaties langs geweest om toelichting te geven op de gedachte achter onze leermiddelen en examens. Hoe kun je onze leermiddelen inzetten, zodat je minder ‘lesjes’ hoeft te ontwikkelen, maar jij als onderwijsontwikkelaar wel in the lead bent over een onderwijsperiode? De clou van het verhaal: wij maken niet meer alleen maar ‘grote’ beroepsprojecten, maar juist kleinere taakmodules, die je kunt inschuiven in jouw programma, wanneer jij het passend vindt. Het is niet een keuze tussen ’wij ontwikkelen zelf óf we gebruiken Stichting Praktijkleren’. Nee, wij vullen elkaar juist aan!

Wil je hier meer over weten? Dan zijn er verschillende opties. Ik kom graag uitleg geven aan jouw team bij jou op school. Of volg op 23 maart een presentatie over onze leermiddelen of neem deel aan onze training in april. We houden je op de hoogte zodra de inschrijvingen starten!

Op de hoogte blijven van al het nieuws?
In onze nieuwsbrief van januari lees je meer over het leermiddel New Business Essentials, een leermiddel waarbij we werken met echte opdrachtgevers. Ook lees je meer over de training over examenportfolio en over het meest recent gepubliceerde leermiddel ’Duurzame Events’. En meld je ook zeker aan voor de bijeenkomst voor docenten Evenementenorganisatie op 23 maart!

Wil je deze informatie niet missen? Zorg dan dat je je aanmeldt voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief via je persoonlijke instellingen in jouw SPL-account.

Irene Weide
Relatiemanager kwalificatiedossier Medewerker Evenementenorganisatie