Webinar New Business Essentials: een succes!

Veel roc’s zijn op zoek naar een impuls voor hun opleidingen Business Services: meer inspiratie en betere aansluiting op de actualiteit en de beroepspraktijk. Wij hebben dit aangegrepen om samen met Fronteer Education, 4 pilot roc’s en een aantal aansprekende werkgevers een landelijk basisprogramma te ontwikkelen: New Business Essentials.

Webinar New Business Essentials

Op donderdag 18 november organiseerden wij een webinar om je helemaal bij te praten over het nieuwe programma New Business Essentials en de verschillende fasen. In dit blog blikken we samen met je terug en bespreken we de highlights.

Zonder deelnemers, geen succes. Met ruim 100 enthousiaste deelnemers voor de webinar trapten we om half 4 af. We beginnen met het welkom heten van onze deelnemers en de introductie van Marijke, de projectleider van New Business Essentials binnen Stichting Praktijkleren en Ceja, werkzaam bij onze partner Fronteer Education.

Het programma New Business Essentials is geen kant-en-klaar product, maar is in fase 1 een concept programma voor 24 weken met elke maand een ander, actueel thema en 1 dagdeel per week. Tijdens de webinar werd het ontwikkelproces, de co-creatie met vier roc's, bedrijven en Fronteer Education besproken. Ook werd het (voorlopige) conceptprogramma gedeeld. Hier moet de komende weken nog hard aan gewerkt.

De volgende fase

Fase 2 volgt vanaf januari 2022. Tijdens deze fase willen we het programma regionaal / lokaal uitwerken in co-creatie met scholen en het lokale werkveld. Dat betekent dat alle scholen kunnen participeren. Twee routes zijn mogelijk:

• Route 1: Vanuit het concept (een toolbox met bouwstenen) kan een school een eigen praktisch programma ontwikkelen samen met hun eigen regionale bedrijven, onder begeleiding van onze samenwerkingspartner Fronteer.

• Route 2: Een andere uitwerking is ook mogelijk: SPL ontwikkelt het concrete programma en scholen bieden dit kant-en-klare programma aan. Het programma levert actuele inhoud op, realistische opdrachten met veel input van het bedrijfsleven. Een goede start voor de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de student.

Voor beide routes bleek veel belangstelling; 12 scholen kiezen voor een kant-en-klaar programma New Business Essentials en 9 scholen voor een eigen (unieke) doorontwikkeling. Mooi om te zien dat iedereen zijn eigen gedachtes heeft bij het nieuwe programma.

Tot slot, konden alle deelnemers aangeven of ze interesse hebben in meer informatie en de volgende stap. Zij worden aan het begin van het nieuwe jaar hierover geïnformeerd. Wij hebben heel veel zin om met deze scholen aan de slag te gaan!

Geïnteresseerd? Wil je meer weten over New Business Essentials?

Bekijk onze websitepagina New Business Essentials en lees alle informatie over het programma.