Inleiding Online didactiek

Vanaf maart 2020 heeft het onderwijs in Nederland in rap tempo de overstap gemaakt naar online onderwijs. Vol bewondering hebben we deze ontwikkeling gevolgd en getracht ons steentje daar aan bij te dragen.

Op verzoek van een aantal scholen hebben we nu een webpagina ingericht over online didactiek.

Als docent weet u inmiddels dat online lesgeven anders is en andere vaardigheden van u vraagt dan het onderwijs zoals we dat voor maart 2020 gewend waren.

Wij geven u in acht bouwstenen (als puzzelstukjes) een overzicht van de belangrijkste onderdelen bij online didactiek. U kunt ze gebruiken als naslagwerk, als bevestiging dat u voldoende bekwaam bent en wellicht vindt u nog net een tip waarnaar u op zoek bent.
Wij plaatsen deze bouwstenen in een bepaalde volgorde, maar u kunt de puzzel natuurlijk ook in een andere volgorde leggen of puzzelstukjes samenvoegen.

Het gaat om de volgende bouwstenen.
  1. Ontwerp
  2. Instructie en/of kennisoverdracht
  3. Voorkennis activeren
  4. Online les
  5. Opdrachten
  6. Begeleiding
  7. Feedback
  8. Monitoring

Per bouwsteen vindt u, kort en bondig, basisinformatie en informatieve video’s. Naast deze algemene informatie leveren we voorbeelden vanuit onze leermiddelen waar u mee aan de slag kunt in uw online onderwijs. Heeft u zelf ook mooie voorbeelden en wilt u deze met ons en collega-docenten delen? Als u deze mailt naar trainingen@stichtingpraktijkleren.nl, zijn wij hier erg blij mee!

De informatie en voorbeelden worden regelmatig bijgewerkt. Ook wij blijven immers leren!

Trainingen

Een vervolg op deze basisinformatie is het aanbieden van trainingen over deze onderwerpen waarin we de verdieping zoeken.

We willen daarbij ook graag uw kennis en expertise gebruiken. Heeft u bijvoorbeeld goede ontwerpen, voorbeelden en/of werkvormen en wilt u die delen tijdens een training? Meld u aan via trainingen@stichtingpraktijkleren.nl en we nemen contact met u op.