Cloud Resources

Resources via Stichting Praktijkleren
Als eerste is er de mogelijkheid om virtuele machines in de cloud van Stichting Praktijkleren te gebruiken. Studenten kunnen gebruikmaken van VM's met Ubuntu, CentOS, OpenSuse, Kali Linux of Windows. De Linux machines zijn standaard voorzien van Apache, MySQL en PHP. De Windows machines zijn standaard voorzien van een geregistreerde installatie Microsoft Office met Visio en zijn eenvoudig aan te vullen met Xampp of IIS. De VM's zijn via een uniek IP-adres vanaf het internet te benaderen. Studenten kunnen deze zelf opstarten nadat ze zijn ingelogd op de site van Stichting Praktijkleren. Zodra studenten uitloggen worden de machines weer afgesloten.

De standaard virtuele machines voor software development kunnen onder andere ingezet worden voor:

• Hosten van zelf ontwikkelde webapplicaties;
  • Installeren, inrichten en hosten van contentmanagementsystemen zoals Wordpress, Joomla en Drupal;
  • Hosten van docker images;
  • Inrichten van een eigen ontwikkel- of testomgeving;
  • Hosten van een versiemanagementsysteem zoals een Git server;
  • Samenwerken in één virtuele machine.

De standaard virtuele machines voor IT Systems and Devices kunnen onder andere ingezet worden voor:

• Het inrichten van een client/server omgeving
  • Het inrichten van gebruiksdevices
  • Het gebruiken van virtual desktop machine Microsoft Office met Visio
  • Het bouwen en inrichten van virtuele netwerken
  • Het samenwerken tussen studenten in één virtuele omgeving

Resources via AWS, Google en Oracle

Via het Academy Support Center van Stichting Praktijkleren kunnen ROC's zich eenvoudig aanmelden voor de Academy Programs van Amazon Web Services, Google en Oracle. Vanuit deze programma's krijgen studenten en docenten de beschikking over een grote hoeveelheid gratis cloud resources. Daarnaast stellen de aanbieders vrij te besteden credits beschikbaar.

Met de beschikbare resources is het mogelijk voor studenten om bij iedere aanbieder:

• Gratis een webserver te laten draaien;
  • Virtuele machines in te richten en te gebruiken;
  • Via containers webapplicaties te deployen en te hosten;
  • Ervaring op te doen met databases in de cloud;
  • Aan de slag te gaan met Artificial Intelligence
  • Ervaring op te doen met clustering en monitoring tools;
  • Beschikbaar lesmateriaal inclusief labs te gebruiken.

Geniet van de volgende voordelen

• Gratis dienstverlening vanuit het Academy Support Center
    Kost buiten het collectief €1.500 per school per jaar
  • Certificeringstrajecten uitvoeren via de cloud van Praktijkleren
    Kost buiten de licentie €12,50 excl. BTW per student
  • Gratis leermiddelen en Labs gerelateerd aan cloud technologie

In het nieuwe schooljaar gaan we webinars en workshops rondom deze thematiek organiseren. Een docent kan via de scheduler aangeven voor welke periode een machine beschikbaar moet zijn. Dit kan variëren van een dag tot een schooljaar. klik hier om de virtuele machines in de cloud van stichting Praktijkleren te benaderen.

Heb je vragen?

Heb je vragen over de workshops en webinars of wil je meer weten over de cloud resources?  Neem dan contact op met Hans Blankendaal of Mark Hector via de onderstaande knop.