Stichting Praktijkleren header image

Examens

Kwalitatief en met zekerheid examineren: dat doe je met onze examens. Wij zijn gecertificeerd examenleverancier en bieden een complete en gevarieerde set aan exameninstrumenten.

Kwalitatief en met zekerheid examineren: dat doe je met onze examens.

Wij zijn gecertificeerd examenleverancier en bieden een complete en

gevarieerde set aan exameninstrumenten.

Gemaakte examens

Dit schooljaar zijn er 163 nieuwe examens samengesteld door Stichting Praktijkleren.

Gepubliceerde examens

Meer dan 650 examens zijn gepubliceerd in schooljaar 2020/2021.

Studenten

Ruim 71.000 studenten maken gebruik van onze examens.

Praktijkexamens

De wereld wordt steeds dynamischer. Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en in het onderwijs volgen elkaar razendsnel op. Hierdoor wordt de vraag naar flexibiliteit in examinering en het verlagen van examendruk steeds groter.

Als antwoord hierop hebben wij het aanbod van examens uitgebreid met twee nieuwe, flexibele soorten praktijkexamens: het examenportfolio en contextvrije examenprojecten.

Keuzedelen

Wij ontwikkelen samen met de scholen leermiddelen en examens voor keuzedelen.

Elke student heeft eigen interesses, wensen en doelen. Daarom mag je een stukje van je mbo-opleiding zelf invullen met het keuzedeel. Het volgen van een keuzedeel is verplicht, maar mag je wel zelf kiezen. Door het volgen van een keuzedeel krijg je extra kennis en vaardigheden. Daarmee kun je jezelf voorbereiden op de toekomst.

Beoordelen: de proeve van bekwaamheid

Aan het einde van een stageperiode moet een bedrijf de student beoordelen. We noemen dit de proeve van bekwaamheid.

Tijdens dit type examen moeten studenten laten zien dat ze het beroep kunnen uitoefenen waarvoor ze hebben geleerd. Een assessment behoort ook tot de mogelijkheden.

Ons examenaanbod

Examenoverzichten

Voor de opleidingen Zakelijke Dienstverlening en Veiligheid (ZDV), ICT en Commercie bieden wij per opleidingsgebied een examenoverzicht. In dit overzicht zie je welke exameninstrumenten je kunt inzetten om het beroepsgerichte deel van de opleiding volledig te examineren. Dit overzicht is tevens een prima tool om het examenplan voor je opleiding samen te stellen.

Digitaal examineren

Digitaal examineren sluit beter aan bij gepersonaliseerd leren en het zorgt voor minder werkdruk bij docenten. Wij gaan daarom geleidelijk over op volledig digitaal examineren. Dit doen we o.a. met het veilige online toets-servicesysteem Remindo. Daarnaast hebben we ook digitale examenprojecten. Dit zijn praktijkexamens die binnenschools worden afgenomen in een website omgeving.

Publicatieoverzichten

Het bieden van actuele informatie en meegaan met de ontwikkelingen is een belangrijke doelstelling bij de ontwikkeling van onze exameninstrumenten. We willen onze studenten een zo up-to-date mogelijk examen aanbieden. Daarom worden de overzichten per opleiding geüpdatet wanneer nodig. Op deze manier maak je altijd gebruik van de meest actuele exameninstrumenten.

Projecten

Ontwikkeling en vernieuwing zijn belangrijke thema’s voor Stichting Praktijkleren. Daarom houden wij ons, naast het ontwikkelen van exameninstrumenten, ook actief bezig met nieuwe projecten. Op deze manier creëren we per opleiding meer verdieping. Dit realiseren wij in samenwerking met diverse opleiders en de MBO-Raad en daar zijn we trots op!

Examenupdates

Wij streven naar kwalitatieve examens die altijd up-to-date zijn, zodat jij met zekerheid kunt examineren. Onze gecertificeerde examens zijn altijd in ontwikkeling. Iedere twee weken op donderdagmiddag geven we een update.

Via onderstaande button vind je de pagina met onlangs ge(her-)publiceerde exameninstrumenten per opleidingsgebied.

Examineren in Remindo

Stichting Praktijkleren gaat gefaseerd over op digitaal examineren. Onze focus ligt daarbij op veiligheid. Daarom werken we met het veilige online toets-servicesysteem Remindo.

Onze doelstelling is dat alle aangesloten roc’s in schooljaar 2022-2023 over zijn op digitaal examineren via Remindo. Het voordeel? Digitaal examineren sluit beter aan bij de algemene behoefte van gepersonaliseerd leren en het zorgt voor minder werkdruk bij de docenten.

Wil je meer weten over onze gefaseerde aanpak en onze online academy?

Veelgestelde vragen

Wij ontvangen regelmatig vragen van docenten en studenten die onze examens gebruiken. De meest gestelde vragen hebben we voor je op een rij gezet.

Laat weten wat je mist

en help ons de informatie hier te verbeteren.