Stichting Praktijkleren header image

Praktijkexamens

De wereld wordt steeds dynamischer. Wij hebben het aanbod van examens uitgebreid met twee nieuwe, flexibele soorten praktijkexamens: het examenportfolio en contextvrije examenprojecten.

De wereld wordt steeds dynamischer. Wij hebben het aanbod van examens

uitgebreid met twee nieuwe, flexibele soorten praktijkexamens:

het examenportfolio en contextvrije examenprojecten.

Voorbeelden nieuwe praktijkexamens

Hieronder vind je (algemene) voorbeelden van de twee nieuwe soorten praktijkexamens. Naast de bestanden in onderstaande mappen, worden de examenmatrijs en beoordelingsformulieren meegeleverd.

Keuzehulp praktijkexamens

Handige links voor de praktijkexamens. Via onderstaande links vind je scenario’s en vergelijkingstabellen die je kunnen helpen bij het maken van keuzes voor een examenmix die past bij jouw examen- en onderwijsvisie en wensen.

Veelgestelde vragen

Wij ontvangen regelmatig vragen over praktijkexamens. De meest gestelde vragen hebben we voor je op een rij gezet.

• Wat is de cesuur bij de praktijkexamens?

De cesuur die bij de praktijkexamens (PvB/EP/PE) per opdracht, werkproces, of kerntaak gehanteerd wordt, bestaat uit twee delen:

1. Voor de beoordelingscriteria die cruciaal zijn voor de beroepsuitoefening, moet een kandidaat minimaal 1 punt (van de maximaal 3 punten) scoren;
    2. De kandidaat moet circa vijftig procent van de punten scoren.
      Als een kandidaat aan beide voldoet, haalt hij een 5,5 of hoger.

Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

• Hoe werkt de beoordelingssystematiek bij de praktijkexamens?

Een examenproject is een kwalificerend praktijkexamen dat wordt afgenomen in een gesimuleerde omgeving, meestal binnenschools. Met een examenproject worden één of meer werkprocessen geëxamineerd. Een examenproject is een valide exameninstrument met vaste examenopdrachten. Zie ook de publicatie Toepassing valide exameninstrumenten, oktober 2017.

Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

• Wat is een proeve van bekwaamheid?

Een proeve van bekwaamheid is een kwalificerend praktijkexamen dat wordt afgenomen in de beroepspraktijk. Met een proeve van bekwaamheid worden één of meer werkprocessen geëxamineerd. Het is een valide exameninstrument met examenopdracht + instructie. Een school kan de examenopdracht aanpassen of formuleren met behulp van de meegeleverde instructie. Het exameninstrument is dan tijdelijk ‘valide onder voorbehoud’. De examencommissie van de school moet vervolgens verifiëren of de vervangen of aangepaste examenopdracht tot stand is gekomen conform de bijgeleverde instructie.

Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

• Wat is een praktijkexamen?

Een praktijkexamen (PvB/EP/EP) is een exameninstrument waarmee één of meer werkprocessen integraal worden geëxamineerd.

Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

Staat jouw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op.