Stichting Praktijkleren header image

Digitaal examineren

Wij gaan over op digitaal examineren. Dit doen we gefaseerd, met als doel dat alle bij ons aangesloten roc’s in schooljaar 2022-2023 digitaal examineren.

Wij gaan over op digitaal examineren. Dit doen we

gefaseerd, met als doel dat alle bij ons aangesloten

roc’s in schooljaar 2022-2023 digitaal examineren.

Goed om te weten

Veilig digitaal examineren

In de onderwijswereld ligt er een duidelijke focus op het beveiligen van examens. Dit is een continu proces. Examenvragen die uitlekken en op straat komen te liggen, grootschalig spieken, resultaten die kwijtraken: het brengt niet alleen ernstige schade toe maar bezorgt je als school ook een hoop extra werk. Papieren examens leveren hierbij een verhoogd risico op.

Online Academy

Om de implementatie en ingebruikname van de digitale examens vlekkeloos te laten verlopen kun je als school gebruik maken van onze online leeromgeving ‘Academy Digitaal Examineren’. Hierin leggen we uit hoe je kunt werken met onze digitale examens, maar ook wat de verschillende rollen en taken zijn binnen de Remindo-omgeving.

Digitale examenprojecten

Naast digitale kennisexamens in Remindo, hebben we ook digitale examenprojecten. Dit zijn praktijkexamens die binnenschools worden afgenomen in een website omgeving. Deze onderscheiden zich op een aantal punten t.o.v. de 'papieren' versie. De richtlijnen m.b.t. de veilige afname van de digitale examenprojecten vind je via de button hieronder.

Beoordelingsformulieren

Naast het digitaliseren van onze examens (Remindo) zijn we ook gestart met het digitaliseren van onze beoordelingsformulieren.
Ons primaire doel is dat we een veilig en gebruiksvriendelijk digitaal beoordelingssysteem realiseren, als aanvulling op onze digitale examens en examenprojecten. Op dit moment worden er diverse gebruikerstesten uitgevoerd.

Hoe werkt digitaal examineren?

Onze kennisexamens bieden wij aan met het veilige online toets-servicesysteem Remindo. Het enige wat je voor een digitaal examen nodig hebt is een computer met internet.

Digitaal examineren levert je als school meer veiligheid, gemak en efficiëntie op. Het platform Remindo is een bewezen veilige omgeving en wordt al door veel scholen in binnen- en buitenland gebruikt.

Wil je weten wat het jou oplevert?

Klantervaring

Het Graafschap College

Het Graafschap College is één van de eerste scholen die met Remindo is gaan werken. Frits, militair instructeur bij het Graafschap College, schrijft over zijn ervaringen:

“Digitaal examineren is voor ons opleidingsgebied een grote aanwinst. Ik raad het ieder roc absoluut aan. Het online toetsservice systeem Remindo is gebruiksvriendelijk en levert een enorme tijdsbesparing op. Gesloten vragen worden automatisch beoordeeld en printwerk is in principe overbodig. Niet alleen ik, maar ook mijn collega-docenten, het examenbureau en de studenten ervaren de overstap naar digitaal examineren als zeer positief. Wat ons betreft stappen alle opleidingsgebieden binnen het Graafschap College zo snel mogelijk over op digitaal examineren.”

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief Digitaal Examineren. Deze verschijnt minimaal 6x per jaar. Wij sturen je een uitgebreide update over onze voortgang, implementatie en geven je een kijkje achter de schermen.

Schrijf je in

Veelgestelde vragen

Wij ontvangen regelmatig vragen over digitaal examineren. De meest gestelde vragen hebben we voor je op een rij gezet.

• Kunnen we ook digitaal toetsen buiten school?

Dat kan op erkende erkende examenlocaties (altijd met een surveillant). Voor de rest kunnen proeftoetsen bij studenten thuis worden afgenomen.

Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

• Kunnen studenten hun eigen laptop gebruiken?

Ja, met aanvullende beveiligingssoftware van SchoolYear. We zijn bezig om hierover afspraken te maken en komen later met meer informatie over het gebruik daarvan.

Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

• Aan welke systeemeisen moet een school voldoen om digitaal te kunnen examineren?

Een redelijk moderne computer of chromebook voorzien van een stabiele, veilige internetaansluiting met een minimaal snelheid van 50Mbpm. Alle gangbare browsers worden ondersteund, zoals Internet Explorer, Edge, Google Chrome, Safari, Opera en Firefox. Gebruik de laatste of voorlaatste versie van de browser.

Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

• Is digitaal toetsen van examens veilig?

Wij werken voor het afnemen en organiseren van digitale examens met het online platform Remindo, dat al door veel scholen in binnen- en buitenland wordt gebruikt. Remindo is ontwikkeld door Universiteit Utrecht, ISO 27001-gecertificeerd en volledig conform QTI (Question & Test Interoperability) 2.1, de internationale standaard voor vraag- en toetsformats.

Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

• Wat moet mijn roc doen om over te gaan naar digitaal examineren?

Om te kunnen starten met de implementatie van Remindo dient er een opleidingsoverstijgende projectleider aangewezen te worden binnen je roc. De projectleider kan vervolgens contact met ons opnemen via digitaaltoetsen@stichtingpraktijkleren.nl, zodat we samen een plan van aanpak kunnen maken.

Is dit antwoord nuttig? Ja / Nee

Staat jouw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Aan de slag met digitaal examineren?

Wil jij ook aan de slag met digitaal examineren binnen jouw roc?
Wij maken graag samen met jou een plan van aanpak.