Stichting Praktijkleren header image

Veilig digitaal examineren

In de onderwijswereld ligt er een duidelijke focus op het beveiligen van examens. Dit is een continu proces. Examenvragen die uitlekken en op straat komen te liggen, grootschalig spieken, resultaten die kwijtraken: het brengt niet alleen ernstige schade toe maar bezorgt je als school ook een hoop extra werk. Papieren examens leveren hierbij een verhoogd risico op.

Het opstellen van vragen, het afnemen en nakijken van examens, de inzagemomenten en het archiveren: allemaal handelingen die extra gevoelig zijn voor fraude bij examineren op papier.

Eén van de belangrijkste voordelen van digitaal examineren is dat je examenfraude een stuk gemakkelijker kunt voorkomen. Alles vindt namelijk plaats in een beveiligde omgeving. Examenvragen én -resultaten worden digitaal vastgelegd en bewaard op een goed beveiligde plaats en inzagemomenten zijn online. Er kan dus niets van de beoordeling meer kwijtraken. En spieken wordt ook wel heel lastig doordat de volgorde van de vragen en antwoorden per student anders is.

Wil je meer weten?

Heb je een vraag over de veiligheid van digitaal examineren?