Ondersteunende Administratieve Beroepen

De ondersteunende administratieve beroepen komt voor bij grote en kleine organisaties in het bedrijfsleven of de overheid. De opleiding bestaat uit twee profielen; Medewerker secretariaat en receptie en Medewerker (financiële) administratie.

De medewerker voert ondersteunende werkzaamheden uit en is daarbij klantgericht. Hij/zij is nauwkeurig, kan goed om gaan met vertrouwelijk informatie en is dienstverlenend. De taken bestaan uit ondersteunende receptie- en secretariaatswerkzaamheden en administratieve werkzaamheden, het verzorgen van de post, beheren van de agenda en het afhandelen van telefoon gesprekken. De Medewerker secretariaat en receptie voert ook de zakelijke correspondentie uit. Als medewerker (financiële)administratie doe je verder werkzaamheden die gericht zijn op het bijwerken van de administratie.

Leermiddelen
Voor de opleiding Ondersteunende Administratieve Beroepen bieden wij modern en actueel lesmateriaal via onze website achter log-in. Het betreft praktijkmodules, praktijkcases, simulaties en beroepsprojecten. Al ons materiaal wordt niet alleen door ontwikkelaars van Stichting Praktijkleren geschreven, ook docenten kunnen lesmateriaal delen op dit platform.

Al ons materiaal is gerelateerd aan de inhoud van de kwalificatiedossiers. Met dit materiaal bieden we docenten de mogelijkheid om een actuele leerroute samen te stellen.

Examens
De examens voor de opleiding Ondersteunende Administratieve Beroepen zijn praktijkexamens die zowel in de beroepspraktijk als in een gesimuleerde omgeving op school kunnen worden afgenomen. Het praktijkexamen bestaat uit een document ‘Examenafspraken’ en een document ‘Referentieopdrachten’. In de examenafspraken is een contextloze examenopdracht beschreven. In het document referentieopdrachten zijn voorbeelden van opdrachten en kaders gegeven die een indicatie geven van de omvang en complexiteit van de examenopdracht.

Met optie 1 wordt het examen afgenomen in de beroepspraktijk. Het bedrijf levert een opdracht aan waarmee de opdracht uit het praktijkexamen kan worden uitgevoerd. Wanneer er gekozen wordt voor een gesimuleerde omgeving, heeft de opleiding de mogelijkheid om zelf een opdracht te construeren bij het contextloze examen (optie 2) of een opdracht van Stichting Praktijkleren in te zetten (optie 3).

Heb je een vraag over de opleiding Ondersteunende Administratieve Beroepen of wil je direct starten?