Stichting Praktijkleren header image

Retailmedewerker

De opleiding Retailmedewerker leer hoe je voor de klant het eerste aanspreekpunt en gezicht van de winkel bent. Als Retailmedewerker weet je als geen ander hoe je met mensen omgaat.

De retailmedewerker is klant gericht.

• Hij/zij kan inschatten hoe de klant benaderd wil worden en stelt zich gast vrij op, daarbij is hij/zij vriendelijk en heeft hij/zij goede omgangsvormen.
  • De retailmedewerker begeleidt de klant tijdens de verkoop, geeft daarbij advies en handelt de verkoop af.
  • Hij/zij heeft kennis van het assortiment en verzorgt de goederenstroom, zoals inventariseren van de voorraad, afhandelen van bestellingen en het ontvangen en verzorgen van de goederen.

Leermiddelen
Voor de opleiding Retailmedewerker bieden wij modern en actueel lesmateriaal via onze website achter log-in. Het betreft praktijkmodules, praktijkcases, simulaties en beroepsprojecten. Al ons materiaal wordt niet alleen door ontwikkelaars van Stichting Praktijkleren geschreven, ook docenten kunnen lesmateriaal delen op dit platform.

Al ons materiaal is gerelateerd aan de inhoud van de kwalificatiedossiers. Met dit materiaal bieden we docenten de mogelijkheid om een actuele leerroute samen te stellen.

Examens
De examens voor de opleiding Retailmedewerker zijn praktijkexamens die zowel in de beroepspraktijk als in een gesimuleerde omgeving op school kunnen worden afgenomen. Het praktijkexamen bestaat uit een document ‘Examenafspraken’ en een document ‘Referentieopdrachten’. In de examenafspraken is een contextloze examenopdracht beschreven. In het document referentieopdrachten zijn voorbeelden van opdrachten en kaders gegeven die een indicatie geven van de omvang en complexiteit van de examenopdracht.

Met optie 1 wordt het examen afgenomen in de beroepspraktijk. Het bedrijf levert een opdracht aan waarmee de opdracht uit het praktijkexamen kan worden uitgevoerd. Wanneer er gekozen wordt voor een gesimuleerde omgeving, heeft de opleiding de mogelijkheid om zelf een opdracht te construeren bij het contextloze examen (optie 2) of een opdracht van Stichting Praktijkleren in te zetten (optie 3).

Wil je meer weten?

Heb je een vraag over de opleiding Retailmedewerker of wil je direct starten?