Stichting Praktijkleren header image

VeVa: Veiligheid en Vakmanschap

Leer alles over Defensie en ontwikkel jouw militaire skills. Met onze leermiddelen en examens stomen we je klaar voor de echte wereld.

Leer alles over Defensie en ontwikkel jouw militaire skills.

Met onze leermiddelen en examens stomen we je klaar

voor de echte wereld.

VeVa: twee vakrichtingen

Binnen de opleiding VeVa kun je kiezen voor twee vakrichtingen: Grondoptreden (GROP) en Marine (MAR).

• Bij de mbo-opleiding GROP word je voorbereid op het werken als infanterist of marinier. Deze opleiding is te volgen op niveau 2 en 3.
  • Bij de mbo-opleiding MAR word je voorbereid op het werken als militair bij de marine. Ook deze opleiding is te volgen op niveau 2 en 3.

Militaire skills combineren met een andere mbo-opleiding?
Er zijn ook een aantal mbo-opleidingen waarbij je naast de leerstof voor deze opleiding ook keuzedelen militaire skills krijgt. Na het behalen van je diploma ga je werken bij Defensie, of je kunt werken in de burgermaatschappij. Informeer hiernaar bij het roc van je keuze. Bekijk meer informatie op veva.nl

Keuzedelen

Basis inzetbaarheid als militair

Basis inzetbaarheid als militair is een verplicht keuzedeel waarbij je leert wat er van je verwacht wordt wanneer je gaat werken bij Defensie. Je leert de basiskennis voor het uitvoeren van de werkzaamheden en werkt veelal op basis van militaire Instructie Kaarten, protocollen en geformaliseerde standaardprocedures. Je voert werkzaamheden in teamverband uit, maar ook zelfstandig.

Basis militaire fysieke en mentale fitheid

Basis militaire fysieke en mentale fitheid is een verplicht keuzedeel van de opleiding. In dit keuzedeel leer je om te gaan met stress, hoe blessures voorkomen kunnen worden en wat je kunt doen om een goede conditie te behouden en wat voeding daarmee te maken heeft. Je voert het werk in een uitvoerende rol uit, vaak in teamverband en onder leiding van een militaire meerdere.

Introductie instructie geven bij Defensie

In dit keuzedeel leer je op een goede manier een eenvoudige militaire instructie en/of training aan je team voor te bereiden, te geven en te evalueren op en rondom een militaire locatie en in de gesimuleerde operationele omgeving. Je werkt samen met teamleden en de leidinggevende/militaire meerdere en voert ook werkzaamheden zelfstandig uit. Dit keuzedeel is te volgen op niveau 3 en 4.

Introductie leidinggeven bij Defensie

In dit keuzedeel leer je alles over hoe je een leider kunt zijn. Je leert om ten aanzien van eenvoudige werkzaamheden leiding te geven aan zijn team op en rondom een militaire locatie en in de gesimuleerde operationele omgeving. Daarnaast leer je een 5WH-bevel uit te geven en er worden militaire en schoolse activiteiten georganiseerd. Dit keuzedeel is te volgen op niveau 3 en 4.

Op de agenda

Wij houden regelmatig bijeenkomsten, zowel fysiek als online. Vaak is dit ook een mooie gelegenheid om met collega-docenten te sparren.

Daarnaast geven we (product)trainingen en masterclasses. Onze trainingen zijn erop gericht om ervoor te zorgen dat jullie docenten goed voorbereid zijn op de inhoud van onze leermiddelen en examens. Zodat jij het ultieme resultaat behaalt uit onze leerproducten en examens. Onze masterclasses zijn veel meer gericht op actuele beroepskennis: de actualiteit binnen de school halen. Deze worden verzorgd door een expert uit het vakgebied.

Neem snel een kijkje in ons actuele aanbod. Dit aanbod wordt regelmatig aangevuld. Zien we jou ook?

Twee nieuwe Outdoor games, speciaal voor VeVa studenten

De afgelopen tijd hebben wij gewerkt aan de ontwikkeling van twee nieuwe VeVa leermiddelen op basis van gamification. Met gamification leren de studenten op een actieve manier hun militaire kennis en vaardigheden in de praktijk te brengen.

Het spel wordt gespeeld met de app Seppo. Beide games zijn laagdrempelig, makkelijk te gebruiken en het kost je als docent weinig voorbereidingstijd. Studenten gaan autonoom aan de slag, buiten het leslokaal in de beroepspraktijk!

VeVa bijeenkomsten

Om iedereen mee te kunnen laten praten en een breed gedragen beeld te creëren, houden we in schooljaar ’22-‘23 meerdere (digitale) bijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten zal de projectgroep delen waar zij staan of een thema aan de bijeenkomst verbinden om daar samen over te discussiëren.

Wil je naslagwerk teruglezen? Klik op onderstaande button.

Naar de bijeenkomsten

Wil je meer weten?

Wil je meer weten over de leermiddelen en examens van VeVa?