15.11.2018

Op 14 november namen zo’n 100 docenten, teamleiders, onderwijsmanagers en beleidsmedewerkers docenten actief deel aan de informatieve dag over breed opleiden, die we in Amersfoort organiseerden. We wisselden ervaringen uit, legden contact met collega’s en informeerden ons uitgebreid over alle ins en outs van breed opleiden.

Zo nam Hugo Hoogenboom van Praktijkleren ons mee in de ontwikkelingen binnen het mbo. Van praktijkroutes tot gepersonaliseerd leren, van een breed basisjaar tot cross-overs. Deborah van de Meere, Stichting Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven (SBB) liet ons meedenken en -kijken naar de vragen van de arbeidsmarkt en de rol van SBB. Marc van der Meer, (onder meer) bijzonder hoogleraar onderwijsarbeidsmarkt bij Tilburg University, benaderde het onderwerp met een wetenschappelijke bril. Zijn we er ons voldoende van bewust waarom we een bepaalde keuze maken in het onderwijs? Onderzoeksresultaten zouden vaker de basis moeten vormen van ontwikkelingen in het onderwijs. Ook adviseerde hij om het bedrijfsleven (meer) te betrekken bij keuzes die binnen het onderwijs maakt.
Met HR-adviseur Hein Vriens van Bol adviseurs namen we een kijkje in de keuken van de bedrijven. Waar moeten onze studenten in de toekomst mee toegerust zijn en is breed opleiden daar het antwoord op?

’s Middags konden we onder meer kennismaken met verschillende good practices uit de scholen. En konden we aan de slag in de Werkplaats Breed opleiden, waar we op een creatieve manier bezig gingen met het maken van een grof ontwerp en samen op een interactieve manier nadachten over de wijze waarop je breed onderwijs vorm kunt geven.

Kortom: een zeer inspirerende dag die de deelnemers een hoofd vol informatie en ideeën opleverde. Inmiddels zijn de eerste resultaten van de vragenlijst binnen, waarin we alle aanwezigen vroegen wat ze van deze dag vonden. En de reacties zijn zeer positief! Dank voor het invullen, en als u dat nog niet heeft gedaan: het kan nog steeds (en dus maakt u ook nog steeds kans op de cadeaubon van 20 euro).

Uit de reacties op deze dag komt sowieso duidelijk naar voren dat er behoeft is aan een vervolg. Dat vervolg gaan we dan ook organiseren, in de vorm van netwerkbijeenkomsten, hulp bij curriculumontwerp en wellicht in de toekomst ondersteuning bij ontwikkelingen van leermiddelen. De eerste netwerkbijeenkomst is op woensdag 23 januari in Amersfoort. U kunt zich nu al aanmelden!

Meer informatie: Yvonne Rood, projectleider Breed opleiden, 033 47 09 930/493, mobiel 06 24 27 14 93.

De presentaties van deze dag kunt u binnenkort op de website vinden bij Publicaties.