Ben jij al bekend met PenNed?

PenNed is een practice enterprise ofwel een een virtueel oefenbedrijf. In dit virtuele oefenbedrijf leren studenten beroepsgerichte en algemene vaardigheden.

Alles in een virtuele oefenbedrijf is echt, behalve dat er geen echte producten worden geleverd en geen echt geld in omloop is. Maar de medewerkers, de klanten, de systemen, de transacties, de contacten en de communicatie: is allemaal zo echt als maar kan. Een virtueel oefenbedrijf is een unieke kans om learning by doing in te zetten.

Hoofdactiviteiten van het oefenbedrijf zijn inkopen en verkopen van artikelen aan andere oefenbedrijven en hun medewerkers (studenten). Dat betekent dat ook specifieke Retailonderdelen als de klantreis, marketing, visual merchandising, financiën en ook personeelsmanagement allemaal aan bod komen.

Waarom een virtueel oefenbedrijf inzetten?

• Een virtueel oefenbedrijf is realistisch, zit dicht bij de beroepspraktijk en biedt veel afwisseling.
  • Doordat in een oefenbedrijf vrijwel alle gangbare werkzaamheden van een bedrijf voorkomen en er met realistische bedrijfsafdelingen wordt gewerkt, is een virtueel oefenbedrijf heel geschikt als oriëntatie op het beroep.
  • Zowel business to bussiness (BtoB) als business to consumer (BtoC) kan in een oefenbedrijf worden geoefend. BtoB via de andere oefenbedrijven die wereldwijd opereren. BtoC via het salaris die werknemers van het oefenbedrijfprises ontvangen. Hiermee kunnen werknemers bij andere practice enterprises shoppen.
  • Bij het oefenbedrijf werk je ook achter de schermen van het bedrijf. Zo ontvangt een oefenbedrijf facturen voor huur van het vastgoed, voor gas-water-licht en voor pandbeveiliging. Op basis van ingevulde urenlijsten worden salarissen betaald. Ook kan je inventaris en verbruiksgoederen zoals printpapier, koffie en andere onmisbare spullen inkopen. Dit geeft een breder beeld dan alleen het verkopen aan klanten en het presenteren van producten.
  • Voor de keuzedelen, zoals ondernemerschap, is een oefenbedrijf inzetbaar als BPV-bedrijf. Let op; het roc moet voor stage geaccrediteerd zijn maar niet per se in de richting van het keuzedeel.
  • Een oefenbedrijf zal op termijn inzetbaar zijn als examencontext.

PenNed van dichtbij meemaken?
Op de jaarlijkse internationale handelsbeurs, BELFAIR, komen oefenbedrijven uit 30 landen.
Tijdens BELFAIR staan studenten op een echte beurs en komen ze dus uit hun vertrouwde schoolomgeving. Er komen dagelijks ongeveer 1000 bezoekers, dus genoeg potentiële klanten om aan te spreken, te verkopen, onderhandelen en aankopen te verwerken. BELFAIR is een unieke gelegenheid om technische en persoonlijke vaardigheden te ontwikkelen.
Belfair organiseert ook verschillende wedstrijden in zoals een Elevator Pitch en Mystery Shopping wedstrijd.

BELFAIR 2022 is op 10 & 11 maart in de Nekkerhal te Mechelen, België.

Vanuit Stichting Praktijkleren ontvangt team PenNed je graag op de BELFAIR. Beide dagen heten we je van harte welkom voor een meet & greet om 10.30, 12.00 of 14.00 uur. Je ontvangt dan een korte uitleg en een creditcard waarmee je naar hartenlust (virtuele) artikelen kunt shoppen. Ook beantwoorden we graag al je vragen.

Aanmelden als bezoeker kan via penned@stichtingpraktijkleren.nl.
En kun je niet wachten: kijk dan alvast op de activiteitenpagina van de BELFAIR of bekijk de fotopagina.