Bouwsteen 5 Opdrachten

Opdrachten die aanzetten tot actie bij de student helpen bij het beter verwerken van de leerstof en optimaliseren zo het leren. Maar hoe activeert u studenten in online onderwijs? De antwoorden op deze vraag zijn gebaseerd op onderstaande drie kenmerken van online activerend onderwijs.

  1. Motiverende en doelgerichte opdrachten
  2. Interactie en samenwerking
  3. Zelfwerkzaamheid

Opdrachten

Wanneer u met nieuwe leerstof/opdrachten gaat oefenen, werkt het voor het onthouden van de leerstof beter wanneer bij online leren de opdrachten verspreid worden over meerdere kortere oefensessies dan wanneer u de leermomenten in één lange oefensessie concentreert. Zorg er ook voor dat studenten zelfstandig aan de slag kunnen met de leerstof en opdrachten. En bedenk: hoe meer zelfstandigheid, hoe meer structuur de opdracht moet bevatten.

Laat bijvoorbeeld een uitgewerkt voorbeeld van een opdracht zien, zodat duidelijk wordt wat het eindresultaat moet zijn. Geef daarbij aan waarom dit zo gedaan moet worden.

De meeste scholen werken met Microsoft Teams waarin instructie, opdrachten en dergelijke klaargezet kunnen worden. Naast Microsoft Teams bestaan er online diverse inspirerende toepassingen waarmee u gevarieerde opdrachten kunt samenstellen. Met bijvoorbeeld Flipgrid kunt u opdrachten aan studenten uitdelen, waarbij zij in de vorm van video’s hun antwoorden of hun bijdrage aan een discussie insturen. U ontwerpt de opdracht, geeft aan hoe lang een video mag duren (vanaf 15 seconden tot 10 minuten) en stuurt de opdracht uit.

Voor online leren zijn dit waardevolle toevoegingen aan reeds langer bestaande actieve leermiddelen.