Bouwsteen 6 Begeleiding

Actief en betrokken
Bij het succesvol begeleiden van individuele studenten in afstandsonderwijs is een actieve en betrokken houding van de docent erg belangrijk. Bij online begeleiding kan op verschillende manieren contact onderhouden worden: via telefoongesprekken, e-mail en online meetings of in virtuele klassen. Ook bij online begeleiding is het uitgangspunt dat de basis voor een goed begeleidingsgesprek gevormd wordt door:

  • het zich kunnen verplaatsen en inleven in de student;
  • goed luisteren en juist waarnemen;
  • enige mate van gevoelsreflectie;
  • inzicht in het eigen (non)verbaal gedrag;
  • tactvol optreden.

Inrichten van online begeleiding

Door de principes van activerend onderwijs toe te passen laat u de regie zoveel mogelijk bij de student. Als docent heeft u vooral een coachende rol, waarbij de volgende didactische principes goed werken.

  • Zorg ervoor dat de student steeds werk aanlevert als voorbereiding op de meeting.
  • Ga het gesprek aan met de student; formuleer de leerdoelen gezamenlijk.
  • Houd telkens een korte review aan het begin van een nieuwe meeting. 

Andere mogelijkheden voor de onlinebegeleiding van studenten zijn de volgende.

  • De begeleiding inrichten als een proces in plaats van als losstaande gebeurtenissen. Dus van leerdoel tot toetsing een continue dialoog en opvolging van feedback.
  • Stuur regelmatig motiverende e-mails.
  • Verslaglegging en opvolging van individuele gesprekken; maak aantekeningen en leg afspraken vast
  • Het geven van feedback door feedback meer als dialoog te gebruiken (zie bouwsteen 7: feedback) 
  • Wekelijkse nieuwsbrieven/updates om procedurele informatie te delen, duidelijkheid te scheppen en de studenten te motiveren.
  • Geef studenten een reflectieopdracht via blog of vlog. Studenten kijken terug op wat ze gedaan hebben, formuleren sterke en zwakke punten en maken een verbinding met de theorie. Door het opschrijven of vertellen worden gedachten geherstructureerd en kan de stof actief verwerkt worden. Studenten kunnen ook reageren op elkaars vlogs of blogs.

Zichtbaar en bereikbaar

Online studeren kan een eenzame bezigheid zijn. Daarom is het goed om als docent zichtbaar en bereikbaar te zijn als studenten aan de slag zijn met de activerende opdrachten.

  • Laat als docent regelmatig iets van u horen of zien, laat weten dat u er bent. Maak een blog, discussiegroep of iets dergelijks aan.
    • Stuur herinneringen.
    • Maak een blog waarin u met enige regelmaat een bericht (post) plaatst, bijvoorbeeld een korte reflectie op de vorderingen van studenten in de cursus.
    • Reageer op bijdragen van studenten in het discussieforum. Bij voorkeur niet op ieder bericht, u wilt dat studenten op elkaar reageren. Kom in actie als de stilte te lang duurt.
  • Bouw veel momenten van formatieve feedback in (zie bouwstenen 7 en 8).
  • Maak een FAQ-pagina.
    Met een FAQ-pagina kan het grootste gedeelte van de vragen die binnenkomen al opgelost worden. Het bespaart veel tijd ten opzichte van de afhandeling van individuele vragen. De vraagsteller is ook geholpen doordat veel antwoorden al beschikbaar zijn en dus niet gesteld hoeven te worden. Laat regelmatig aan de studenten weten dat de pagina is aangepast.