Bouwsteen 7 Feedback

Houvast en vertrouwen
Ook bij online onderwijs is feedback waardevol voor de student en zijn leerproces. Juist bij online onderwijs is het belangrijk, om de student houvast en vertrouwen te geven op weg naar het behalen van de leerdoelen. In online onderwijs ontbreekt de non-verbale communicatie en dat kan deels gecompenseerd worden door meer ruimte in te plannen voor feedbackmomenten.

Doordat de lesopbouw in kleinere onderdelen is opgeknipt, ontstaan er meer, kortere feedbackmomenten. De inzet van online tools/applicaties met zelf-nakijkende toetsten en opdrachten zorgt voor directe feedback en daar kunt u als docent ook direct op reageren. Door veel momenten van feedback in te bouwen, krijgt de student een goed beeld van zijn voortgang en zijn verbeterpunten. Het is immers op afstand voor studenten heel lastig om te weten of het goed gaat, of ze op schema liggen en of ze de opdrachten op de juiste manier aanpakken. 

We maken onderscheid in het de volgende vormen van feedback.

  1. Plenaire feedback 
  2. Individuele feedback 
  3. Peer feedback 

In alle drie de vormen van feedback is zowel synchrone (directe communicatie) als asynchrone feedback mogelijk. Synchrone feedback wordt als meer interactief en betrokken ervaren. Over het algemeen wordt aangeraden om synchrone en asynchrone feedback af te wisselen.

Op de volgende tabbladen volgt meer uitleg over deze drie vormen van feedback.