Bouwsteen 8 Monitoring

Formatief 
Monitoren hoe ver een student in zijn leerproces is, vindt vaak plaats door formatief te toetsen. Deze toetsen leveren ook voor de studenten informatie op; wat ze nog kunnen doen om zichzelf te verbeteren. In dat opzicht heeft deze bouwsteen veel raakvlakken met bouwsteen 7 Feedback. In feite maakt monitoren het leren zichtbaar en staat het gelijk aan formatief evalueren. 

In deze bouwsteen beperken we ons tot de verschillende vormen van formatief evalueren/toetsen die online ingezet kunnen worden. Als docent krijgt u hiermee een goed beeld van waar de student staat in relatie tot de einddoelen. Het levert u als docent de volgende inzichten op.

  • Hebben de studenten de behandelde stof voldoende begrepen?
  • Kunnen alle studenten aan nieuwe lesstof beginnen?
  • Wie van de studenten heeft extra instructie nodig?

Onderzoek laat duidelijk zien dat het door studenten maken van bijvoorbeeld formatieve toetsen zowel leidt tot beter leren (dan bijvoorbeeld bij het opnieuw doorlezen van de stof), als tot beter inzicht krijgen of de stof begrepen is. .