Bouwsteen 3 Voorkennis activeren

Koppeling met voorkennis
De kennis en ervaring activeren die studenten al bezitten is belangrijk bij het aanbieden van nieuwe leerstof.  Daarbij gaat het om het actief terughalen van die kennis en ervaring en daar de nieuwe kennis en ervaring aan toevoegen. Wat je al weet, bepaalt wat en hoe snel je leert. 

Zo geeft u een kapstok om nieuwe leerstof te verbinden aan de eerder geleerde leerstof en richting te geven aan het verdere verloop van de les. (Zie bouwsteen 4).

Hoe kunt u voorkennis en ervaring activeren?

Om te bepalen waar u aandacht aan moet besteden helpt het om de volgende vragen te beantwoorden.

  • Bij welke voorkennis en ervaring van studenten sluit het nieuwe leerdoel aan?
  • Welke vragen kan ik stellen om dat te weten te komen?
  • Hoe kunnen studenten dit leerdoel op korte termijn toepassen?
  • Voor welke andere onderwerpen, modules, vakken of beroepseisen is dit leerdoel ondersteunend en hoe maak ik dat zichtbaar?
  • Is dit leerdoel onderdeel van het examen? 

Advance organizers

Als duidelijk is op welke onderwerpen het activeren van de voorkennis gericht moet worden, volgt het nadenken over de vormen waarmee de voorkennis geactiveerd kan worden.

Een goede methode hierbij is het gebruik van een aandachtrichter. Dit wordt ook wel een advance organizer genoemd.

Een advance organizer:

  • maakt leerstof overzichtelijk;
  • verduidelijkt relaties tussen leerstofonderdelen;
  • activeert en knoopt aan bij voorkennis;
  • richt de aandacht op wat belangrijk is;
  • geeft een kapstok om nieuwe leerstof aan op te hangen.

Op het volgende tabblad vindt u een aantal werkvormen die u als advanced organizer kunt inzetten.