Stichting Praktijkleren header image

Examen Digitale Vaardigheden

In samenwerking met onze partner InAspire hebben we een volledig automatisch nakijkbaar examen ontwikkeld. Lees er alles over op deze pagina. Of download de flyer via de button hieronder.

In samenwerking met onze partner InAspire

hebben we een volledig automatisch

nakijkbaar examen ontwikkeld.

Lees er alles over op deze pagina.

Of download de flyer via de button hieronder.

In 2012 werd het E-userskills certificaat ontwikkeld in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Hiermee werd een standaard voor digitale vaardigheden neergezet.

Dit certificaat is vervolgens geïmplementeerd in het onderwijs door de topics ervan een plek te geven in twee keuzedelen binnen de kwalificatiestructuur:

• Digitale Vaardigheden Basis
  • Digitale Vaardigheden Gevorderd

Stichting Praktijkleren heeft meteen een examen voor beide keuzedelen ontwikkeld. Oorspronkelijk niet in zijn geheel automatisch nakijkbaar. Omdat dit wel wenselijk was, zijn we in gesprek gegaan met InAspire om te bekijken hoe we het examen automatisch nakijkbaar konden maken.

InAspire beheert sinds 2015 de inhoud van het E-userskills certificaat samen met een expertgroep met vertegenwoordigers vanuit het bedrijfsleven, onderwijs en overheid. Ook Stichting Praktijkleren is toegetreden tot de expertgroep. Zo wordt er gewaarborgd dat het programma up-to-date blijft en aanpasbaar is bij uitbreiding en actualisering.

Gebruik en certificering

Resultaten direct beschikbaar
Na het beëindigen van het examen zijn de resultaten bekend en worden ze binnen 2 werkdagen gedeeld met de examinator van de school.

Gebruik en certificering
Om deelnemers en docenten voor te bereiden op het examen, worden instructievideo’s getoond met uitleg over het examen en de verschillende soorten vragen.

De certificering van het examen is gebaseerd op verschillende scores:

• Een score vanaf 60% betekent dat de deelnemer is geslaagd voor het examen volgens de norm van Stichting Praktijkleren.
  • Een score van 80% of meer levert een certificaat op van InAspire. Dat staat goed op het cv van iedere student en is een mooie aanvulling op het LinkedIn-profiel.

Kenmerken en voordelen

Praktische kenmerken van het examen

• Het examen is beschikbaar in een Windows- en een macOS-variant.
  • Inloggen met een SPL-account is vereist voor toegang tot het examen. Buiten de licentie werken we met vouchercodes.
  • De keuzedeel-examens zijn altijd beschikbaar en inzetbaar.
  • Ook toegankelijk voor studenten en professionals zonder licentie.

Voordelen van het examen

• Het is een volledig automatisch nakijkbaar examen.
  • Resultaten zijn direct beschikbaar.
  • Bij een score van 80% of hoger ontvangt de student een certificaat van InAspire.
  • Breed inzetbaar voor diverse sectoren.
  • Je laat zien dat je aantoonbaar digitaal vaardig bent.

Kosten en toegang

Om de examenvarianten te kunnen gebruiken en in te kunnen plannen, is inloggen vereist en moet je dus een account bij Stichting Praktijkleren hebben.

De kosten voor het gebruik van dit examen zijn onder te verdelen in drie categorieen:

1. Studenten mét Stichting Praktijkleren licentie kunnen inloggen met hun Praktijkleren gegevens. We rekenen geen extra kosten voor dit examen.
  2. Voor studenten zonder Stichting Praktijkleren licentie gelden tarieven van € 9,95 excl. btw voor onderwijsinstellingen.
  3. Wanneer professionals op de arbeidsmarkt zichzelf willen ontwikkelen en dit examen willen doen, dan geldt een tarief van € 24,90,- excl. btw voor bedrijven.

Bestel hier je vouchers voor Digitale Vaardigheden

Het bestellen van vouchers indien je nog niet in het bezit bent van een Praktijkleren licentie

• Klik op de button om het Bestelformulier te openen en in te vullen.
  • Let op: de naam die bij 'contactpersoon' wordt ingevuld, ontvangt de uitslagen van de examens.
  • Sla het formulier op.
  • Vul dit formulier in uiterlijk 5 werkdagen vóór de afname.
  • Heb je vragen of opmerkingen bij het bestellen, neem dan contact op met Lotte Rooker, l.rooker@stichtingpraktijkleren.nl

Wil je het examen bekijken?

Ben jij een examenfunctionaris? En is jouw school in het bezit van een Stichting Praktijkleren licentie? Dan kan je het examen bekijken en maken. Als je naar het examen wil, dan moet je inloggen met je Praktijkleren gegevens.

Wil je meer weten?

Heb je vragen over het examen Digitale Vaardigheden?
Neem dan gerust contact met ons op.