Duurzaam en toekomstbestendig examineren

VeVa is een uniek opleidingsgebied binnen het mbo. Er is geen enkel opleidingsgebied binnen het MBO waarbij het bedrijfsleven zo nauw betrokken is als binnen VeVa. Om de samenwerking goed te laten verlopen zijn er afspraken gemaakt en deze zijn vastgelegd in het convenant. In het convenant wordt er o.a. gesproken over eenheid van examinering. Dat betekent dat alle roc’s op een eenduidige, transparante en uniformele wijze de examinering organiseert. Dat kan alleen als er nauw samengewerkt wordt en hier is veel afstemming voor nodig tussen de roc’s, Defensie en Stichting Praktijkleren.

Het kwalificatiedossier VeVa
Het kwalificatiedossier VeVa loopt over van de context. Om de militaire context zoveel mogelijk te benaderen is het juist essentieel om dit zoveel mogelijk in de praktijk te laten plaats vinden.

Verandering binnen examinering
Gezien de veranderingen in het onderwijs (MBO strategie 2030), de wettelijke kaders van het onderwijs en het project ´Samen Verder´ horen we steeds vaker de behoefte aan verandering in de wijze en opzet van examinering. We zijn in gesprek gegaan met de roc’s en Defensie en samen hebben we een concept plan opgesteld dat recht doet aan de wensen en behoeftes vanuit de roc’s en Defensie.

Regio examinering
Het idee is om in de regio te examineren, geïntegreerd tijdens de BPV periode en ondersteund door Defensie conform reguliere BPV (oefenterrein, infra, logistiek en de praktijkbeoordelaars vanuit Defensie). Om dit uit te kunnen voeren is het van belang om heldere afspraken en een planning te maken. Ook is het van belang een doorkijk te maken in hoeverre het huidige examenlandschap voldoet aan de wensen van de roc’s en Defensie om studenten flexibel door het opleidingstraject te loodsen.

Hoe verder?
Onlangs is het plan gepresenteerd aan de teammanagers en de directeuren. Er is ons gevraagd te onderzoeken wat er nodig is om de examinering zo te organiseren dat het recht doet aan de veranderingen in het onderwijs en de behoeftes binnen de roc’s en Defensie. Het project zal mogelijk in het samenwerkingsverband GROP worden belegd. In het komende schooljaar 2022-2023 zal er een voorstel worden uitgewerkt hoe we de examinering op de BPV locatie kunnen laten plaats vinden.

Op basis van de uitkomsten van het onderzoek streven we ernaar om in het schooljaar 2023 - 2024 weer te kunnen examineren vanuit het gedachtegoed: ‘Samen Verder’, waarbij de examinering doorlopend en flexibel gebeurd met als doel de conversie van de VeVa opleiding te verhogen.

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen en/of opmerkingen? Stuur ons een mail. We helpen je graag!